Βρέθηκε κομμάτι χαμένης ηπείρου 3 δισ. ετών γεμάτο διαμάντια

Ανακαλύφθηκε κομμάτι μιας χαμένης ηπείρου, που κρύβεται κάτω από τον Καναδά, στους βράχους της οποίας σχηματίζονται διαμάντια.

Η μυστική ήπειρος ήταν κρυμμένη σε ένα είδος ηφαιστειακού βράχου, όπου υπάρχουν διαμάντια, γνωστού ως kimberlite. Ο βράχος kimberlite δημιουργήθηκε από το μάγμα του πυρήνα της Γης μαζί με πετρώματα, όπως τα διαμάντια. Από το νησί Baffin στον βόρειο Καναδά, συλλέχθηκε δείμγα από μια εταιρεία εξόρυξης και κατασκευής διαμαντιών.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η ορυκτή χημεία του νησιού Baffin ταιριάζει με αυτό από μια αρχαία και μακρόστενη ήπειρο που σχηματίστηκε πριν από περίπου 3 δισεκατομμύρια χρόνια και διαλύθηκε πριν από 150 εκατομμύρια χρόνια.

Ένα μέρος αυτής της «χαμένης» ηπείρου εξακολουθεί να συνδέεται με τμήμα της Βόρειας Αμερικής και με βάση τη θέση των δειγμάτων του kimberlite, το μέγεθος της αρχαίας πλάκας είναι περίπου 10% μεγαλύτερο από ό, τι θεωρήθηκε προηγουμένως, όπως ανέφεραν ερευνητές σε νέα μελέτη.

«Η εύρεση αυτών των "χαμένων" κομματιών είναι σαν να βρήκαμε ένα κομμάτι που λείπει από ένα παζλ», ανέφερε σε δήλωσή της η συγγραφέας της μελέτης Maya Kopylova, γεωλόγος στο Πανεπιστήμιο British Columbia στον Καναδά.

Οι μάζες της γης ή οι ήπειροι δεν φαίνονταν πάντα όπως τώρα. Οι πρώτες ήπειροι εμφανίστηκαν όταν η Γη σε πολύ πρώιμο στάδιο. Αυτές οι αρχαίες και τεράστιες βραχώδεις πλάκες, γνωστές ως τεκτονικές πλάκες, διαλύθηκαν για να σχηματίσουν μικρότερες μάζες γης.

«Ένα κομμάτι του βόρειου Ατλαντικού είναι τώρα μέρος της Σκωτίας», δήλωσε η Kopylova. Ένα άλλο κομμάτι είναι τμήμα της Γροιλανδίας και ένα ακόμη είναι κομμάτι του Λαμπραντόρ στον ανατολικό Καναδά.

«Τώρα βρήκαμε ένα ακόμα κομμάτι στο νησί Baffin», είπε.

Αν και οι πρώτες ήπειροι του πλανήτη ήταν κατεστραμμένες και χάθηκαν με τον καιρό, τα απομεινάρια των μακρινών χερσαίων μαζών σώζονται μέχρι σήμερα, ως σταθεροί πυρήνες στις σύγχρονες ηπείρους μας. Τα δείγματα του kimberlite από το νησί Baffin, που προήλθαν από βάθος περίπου 250 μιλίων (400 χιλιόμετρα), έφεραν χημικές ομοιότητες με δείγματα πετρωμάτων από την τεκτονική πλάκα στον Βόρειο Ατλαντικό, στη Γροιλανδία, σύμφωνα με τη μελέτη.

Τώρα, οι επιστήμονες ξέρουν «με σιγουριά» ότι ένα μέρος του νησιού Baffin συνδέθηκε σε κάποιο σημείο με την τεκτονική πλάκα στον Βόρειο Ατλαντικό, «και όχι με άλλες αρχαίες ηπείρους», σύμφωνα με την Kopylova.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο στις 7 Ιανουαρίου στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Petrology».

Πηγή: Live Science