Κλείσιμο

Άγνωστη η τύχη 300 τόνων υδραργύρου που διακινήθηκαν παράνομα

Έχοντας θέσει σε συναγερμό τις αρμόδιες Υπηρεσίες, η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος παρακολουθεί την πορεία των ερευνών για την παράνομη διακίνηση 1.200 τόνων υδραργύρου, από την γερμανική εταιρεία διαχείρισης επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων «DELA GmbH RECYCLINGSOLUTIONS».

Κι αυτό, γιατί για 300 τόνους δεν υπάρχει κανένα στοιχείο σχετικά με το πού μπορεί να έχουν διοχετευθεί. Έτσι, η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο, πέραν των 100 τόνων που μπήκαν στην χώρα (με βάση τα στοιχεία των γερμανικών υπηρεσιών), να έχουν περάσει και άλλες ποσότητες.

Αυτό, ωστόσο, που καθιστά σαφές το υπουργείο Περιβάλλοντος, με χθεσινή ανακοίνωσή του, αμέσως μετά το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, είναι ότι «οι αρμόδιες υπηρεσίες προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για σύννομη και ασφαλή διαχείριση του αποθηκευμένου αποβλήτου, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία και το περιβάλλον».

Όπως προαναφέρθηκε, οι υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ διενεργούν συνεχείς ελέγχους για τον εντοπισμό και άλλων ποσοτήτων από το παράνομο φορτίο, αφού ο υδράργυρος αποτελεί άκρως επικίνδυνη ουσία. Και ενδεικτικό της επικινδυνότητάς του είναι το γεγονός, ότι η ποσότητα υδραργύρου που περιέχεται σε τέσσερα μόλις θερμόμετρα, αρκεί για να μολύνει τα νερά λίμνης 80 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Αυτή την στιγμή, στις εγκαταστάσεις της αποθηκευτικής εταιρίας στον Ασπρόπυργο, φυλάσσονται 56 τόνοι υδραργύρου, αφού οι υπόλοιποι 44 (από τους 100) έχουν περάσει στην Κωνσταντινούπολη.

Κανείς, ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, δεν αποκλείει να εντοπιστούν και νέες ποσότητες από το παράνομο φορτίο, σε κάποιο σημείο εντός ή εκτός Αττικής, αφού η ποσότητα των 400 τόνων που λείπει είναι αρκετά μεγάλη.

Οι γερμανικές Αρχές έχουν στοιχεία για 780 (από τους 1.200 τόνους), οι οποίοι έχουν διοχετευθεί σε Ελλάδα (100), Δανία (100), Ολλανδία (100), Ελβετία (100), Σιγκαπούρη (300) και Κωνσταντινούπολη (80). Η γερμανική εταιρία εξήγαγε τον υδράργυρο ως επικίνδυνο εμπόρευμα και χρησιμοποίησε πιστοποιημένες προς τον σκοπό αυτό μεταφορικές εταιρείες. Μια εξ αυτών ελληνική.

Προκειμένου, μάλιστα, να μην αποκαλυφθεί η παράνομη διακίνηση, η γερμανική εταιρεία δεν έκλεινε απ΄ ευθείας την μεταφορά (αφού θα ήταν σαφές, ότι πρόκειται για απόβλητο), αλλά μέσω τρίτων, με την ένδειξη «επικίνδυνο εμπόρευμα». Γιατί σε διαφορετική περίπτωση έπρεπε να τηρηθούν οι αυστηρότατες διατάξεις που διέπουν την διασυνοριακή διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων.

Και στο σημείο αυτό, προκύπτουν, σοβαρά ερωτήματα, σχετικά με τους διενεργούμενους, για το τι μπαίνει στην χώρα μας, ελέγχους και κατά πόσο εφαρμόζονται οι διατάξεις για την διασυνοριακή διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων. Κάτι που εμπίπτει στην αρμοδιότητα των τελωνειακών Αρχών.

Γιατί από τους διενεργηθέντες ελέγχους προέκυψε ότι η διακίνηση του αποβλήτου έγινε με τις διαδικασίες που προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί για την μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, χωρίς να τηρηθούν οι κανόνες που επιβάλλει ο κανονισμός για τη διασυνοριακή μεταφορά επικίνδυνων αποβλήτων.

Για την υπόθεση έχουν ήδη ενημερωθεί οι αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές για τη διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων.
Πηγή: Δημήτρης Λάππας