H πλειονότητα των παράνομων χωματερών, μόνο στα χαρτιά έχει κλείσει

Όπως η στρουθοκάμηλος, χώνει το κεφάλι της στο χώμα, νομίζοντας ότι κατ΄ αυτόν τον τρόπο αποφεύγει την απειλή, έτσι και οι τοπικοί άρχοντες (και οι εμπλεκόμενοι φορείς του δημοσίου) αντιμετωπίζουν το πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων. Χρησιμοποιούν «λογιστικές αλχημείες», για να αμβλύνουν τις εντυπώσεις, εξακολουθώντας ωστόσο, να «θάβουν» το πρόβλημα, στις παράνομες χωματερές (ΧΑΔΑ). 

Κι εδώ, έχουν τον λόγο οι αριθμοί: σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι ΧΑΔΑ που λειτουργούν, ανά την επικράτεια, ανέρχονται σε εξήντα. Στην πραγματικότητα, όμως, ο αριθμός τους αγγίζει τους τριακόσιους. Ήδη, μας επεβλήθη πρόστιμο, ύψους 21.700.000 ευρώ, αρκετά μειωμένο από το αρχικό, χάρη στην «φιλευσπλαχνία» των ευρωπαίων εταίρων μας, που «αναγνώρισαν» ότι είμαστε στο μνημόνιο και τις δυσκολίες της εθνικής οικονομίας.

Δεν θα είναι, ωστόσο, είναι εξίσου «επιεικείς» με το ημερήσιο πρόστιμο που θα κληθούμε να καταβάλουμε, δεδομένου, ότι κατέστησαν απολύτως σαφές, ότι αυτό (το ημερήσιο πρόστιμο) θα επιβάλλεται, με βάση τις μη αποκαταστημένες παράνομες χωματερές και όχι για όσες δηλώσουμε, ότι παραμένουν σε λειτουργία.

Γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των παράνομων χωματερών, μόνο στα χαρτιά έχει κλείσει.

Βγαίνει, δηλαδή, μια απόφαση δημοτικού συμβουλίου, ότι κλείνει ο τάδε ΧΑΔΑ, στην πραγματικότητα, όμως, η «πίσω πόρτα» παραμένει ανοιχτή.

Ακόμη και οι λιγοστές αποφάσεις μεταφοράς απορριμμάτων σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ) εκτός των ορίων του Δήμου ή του Νομού, στις περισσότερες περιπτώσεις καταστρατηγούνται ή οι υποδοχείς ΧΥΤΑ δεν είναι σε θέση ανταποκριθούν, λόγω κορεσμού τους.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα, οι ΧΥΤΑ Βλαχομάνδρας (Ναύπακτος), Μεσολογγίου, Ξερόλακα (Αχαΐας), Κιάτου, Λειβαδιάς, Δράμας.

Όλοι, αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα, που θα αναλύσουμε στην συνέχεια.

Όπως προαναφέρθηκε, για να αντιμετωπιστεί προσωρινά το πρόβλημα, κάποιες περιοχές αποφασίστηκε να μεταφέρουν τα απορρίμματά τους σε ΧΥΤΑ, εκτός των γεωγραφικών τους, ορίων και συγκεκριμένα:

- η Ηλεία, σε Ναύπακτο και Αχαΐα,

- η Τρίπολη, σε Αθήνα (Φυλή) και Κιάτο,

- η Χαλκιδική, στην Μαυροράχη Θεσσαλονίκης,

- η Κομοτηνή, στην Δράμα και,

- η Εύβοια, στην Λειβαδιά.

Κι εδώ, αρχίζουν νέα προβλήματα.

Όχι μόνον γιατί οι υποδοχείς ΧΥΤΑ είναι κορεσμένοι, αλλά και επειδή οι ανάδοχοι εργολάβοι, σε αρκετές περιπτώσεις, πληρώνονται μεν, τα μεταφορικά, δεν μεταφέρουν, ωστόσο, τα απορρίμματα, στον προορισμό τους, αλλά τα πετάνε (κυριολεκτικώς, τα πετάνε) σε διάφορα σημεία της διαδρομής.

Οι καταγγελίες, πολλές.

Όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση των απορριμμάτων της Τρίπολης, που πρέπει να μεταφέρονται στους ΧΥΤΑ της Αθήνας και του Κιάτου. Ο ανάδοχος, πληρώνεται εξήντα ευρώ τον τόνο, τα «σπέρνει», όμως, όπως χαρακτηριστικά δήλωσαν στον ΣΚΑΪ, σε διάφορα σημεία, έξω από την Μεγαλόπολη και στον ορεινό όγκο της Τρίπολης.

Υπάρχει, όμως και συνέχεια.

Αρκετοί, με πρόφαση την μεταφορά απορριμμάτων, στους ΧΥΤΑ που προαναφέρθηκαν, βρίσκουν ευκαιρία να μεταφέρουν και διάφορα άλλα απόβλητα, που εντοπίζουν οι αρμόδιες Υπηρεσίες.

Ενδεικτικά παραδείγματα, οι ΧΥΤΑ

- Λειβαδιάς, συχνά – πυκνά, εντοπίζονται βιομηχανικά απόβλητα και,

- Κιάτου, γίνεται λόγος για απόρριψη πληθώρας ζωϊκών αποβλήτων.

Ακόμη χειρότερα τα πράγματα, στον ΧΥΤΑ Ξερόλακα Αχαΐας, όπου τα απορρίμματα εναποτίθενται ακόμη και στο αποκαταστημένο τμήμα του και, μάλιστα, επάνω στους επιφανειακά διερχόμενους αγωγούς συλλογής βιοαερίου. Κάτι που εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για την ίδια την ασφάλεια του ΧΥΤΑ, αφού, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε, «εάν μπουκώσουν οι αγωγοί, τα σκουπίδια θα εκσφενδονιστούν, στο κέντρο της Πάτρας». Για την συγκεκριμένη, μάλιστα, περίπτωση έχει παρέμβει και ο οικείος εισαγγελέας.
Πηγή: του Δημήτρη Λάππα