Κυρώσεις για τις χώρες που «καθυστερούν» την έγκριση υποδομών στα δίκτυα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε σε μια εξορθολογισμένη διαδικασία έγκρισης για την επιτάχυνση της δημιουργίας στρατηγικών ενεργειακών αγωγών και δικτύων, ανακοινώθηκε από την η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το σχέδιο νόμου απαιτεί –όπως ισχύει- την τελική έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών μελών, που αναμένεται να αποφασίσουν για το νόμο στις αρχές του επόμενου έτους, ώστε να τεθεί σε ισχύ τον ερχόμενο Μάρτιο ή Απρίλιο.

Ο Επίτροπος Ενέργειας Gunther Oettinger δήλωσε ότι η πολιτική συμφωνία ήταν ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός. «Είναι, πράγματι, μια επανάσταση και θα δώσει μια μεγάλη ώθηση στις απαραίτητες υποδομές», ανέφερε ο Oettinger.

«Αντί να περιμένουμε έως και 12 χρόνια ή και περισσότερα για μια άδεια, η ανάπτυξη καίριων διασυνοριακών υποδομών -όπως οι αγωγοί και τα ενεργειακά δίκτυα- θα έχουμε μια απόφαση σε 4 περίπου χρόνια».

Η Κομισιόν έχει προτείνει τη γρήγορη χορήγηση άδειας για ζωτικής σημασίας υποδομές, διαδικασία που δε θα πρέπει να ξεπερνά τα τρία χρόνια, όμως σε μια συμφωνία που επετεύχθη την περασμένη Τρίτη αποφασίστηκε το μέγιστο χρονικό πλαίσιο των τριών χρόνων, με ελάχιστο τους έξι μήνες, δήλωσε η Κομισιόν.

Οι περιβαλλοντικές ομάδες έχουν εγείρει επιφυλάξεις πάνω στο ότι οι γρηγορότερες εγκρίσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη δημιουργία υποδομών σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές.
Όμως η Επιτροπή βλέπει μόνο πλεονεκτήματα σ’ αυτήν την πρωτοβουλία, και προσθέτει ότι οι Ευρωπαίοι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να υποβάλουν τις ενστάσεις τους.

Η Κομισιόν στις ανακοινώσεις της, αναφέρει ότι οι εγκρίσεις αυτές θα επιφέρουν μειώσεις στις διοικητικές δαπάνες και θα οδηγήσουν την Ένωση πιο κοντά σε μια ενιαία ενεργειακή αγορά.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι η ενίσχυση μιας ενιαίας αγοράς είναι προτεραιότητα για την προώθηση των ισόνομων ροών ενέργειας και αερίου πέραν των συνόρων, ώστε να ενισχυθούν ο ανταγωνισμός, η μείωση των τιμών και η ασφάλεια στην παροχή της ενέργειας.

Για να συμβεί αυτό, έχει επιβάλει κυρώσεις στα κράτη μέλη που έχουν αποτύχει να εφαρμόσουν το σχετικό νόμο και προσπαθεί να επενδύσει τεράστια χρηματικά ποσά σε υποδομές που θα ωφελήσουν περισσότερες από μία χώρες.

Οι κανόνες που επιτρέπουν τις fast - track διαδικασίες θα εφαρμόζονται μόνο στις πλέον στρατηγικές υποδομές, επονομαζόμενες ως «έργα κοινού ενδιαφέροντος», λόγω του ότι θα ωφελούν περισσότερα από ένα κράτη.

Τέτοια έργα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, τον προτεινόμενο νότιο διάδρομο για να μεταφερθεί το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και να μειωθεί η εξάρτηση από το αέριο της Ρωσίας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να αποφασίσει για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος το επόμενο έτος.
Αυτά τα έργα θα δικαιούνται χρηματοδότησης που θα ξεκινά (αρχικά, κατά τον πρώτο χρόνο) από 9,1 δις ευρώ για τις προτεινόμενες από την Κομισιόν υποδομές, ως μέρος του επταετούς προϋπολογισμού (2014 - 2020) της ΕΕ, ο οποίος όμως, έως τώρα, δεν έχει συμφωνηθεί.

Η Κομισιόν εκτιμά ότι το απαιτούμενο ποσό για τη δημιουργία αγωγών αερίου και νέων ενεργειακών δικτύων, κυμαίνεται στα 200 δις ευρώ.

Oρόσημα


• Αρχές του 2013: Τελική έγκριση του σχεδίου νόμου από το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών της ΕΕ.
• Τέλη 2013: Τελική λίστα έργων κοινού ενδιαφέροντος.
• 2014: Τίθεται σε ισχύ του χρηματοδοτικού σχεδίου «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), κάτω από την ομπρέλα του οποίου θα δημιουργηθούν οι υποδομές.
Πηγή: EurActiv.gr
Πηγή: skai.gr