Κλείσιμο

Στρουμφ: 50 χρόνια ιστορίας

Τι είναι μπλε και φοράει άσπρο καπέλο; Τρεις γενιές παιδιών ξέρουν, φυσικά, την απάντηση: "Τα Στρουμφάκια!".

Τα εξαιρετικά δημοφιλή μπλε πλάσματα με την δική τους μοναδική Στρουμφογλώσσα δημιουργήθηκαν από τον Πιερ "Πεγιό" Κυλιφόρ, έναν σκιτσογράφο γεννημένο στις Βρυξέλλες (1928-1992).

Τα Στρουμφ έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση σε ένα κόμικ που δημοσιεύθηκε στο Βελγικό περιοδικό Spirou την 23η Οκτωβρίου 1958. Οι αναγνώστες λάτρεψαν αμέσως τα χαρωπά μπλε πλάσματα που ζούσαν σε σπίτια σαν μανιτάρια μέσα στο δάσος, με αποτέλεσμα η σύνταξη να παραγγείλει μια χωριστή σειρά με αυτά.

Το 1975, τα Στρουμφ εμφανίστηκαν στην πρώτη τους ταινία στο Βέλγιο. Η διεθνής επιτυχία τους κορυφώθηκε μετά το 1981, όταν το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο NBC μετέδωσε την πρεμιέρα ενός κόμικ που είχαν παράγει τα στούντιο Hanna-Barbera.

Η Στρουμφομανία εξαπλώθηκε σε όλο τον πλανήτη. Με θεατές εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο, τα Στρουμφ απέφεραν τζίρο που παγκοσμίως ξεπερνά τα 5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Παρότι συμπληρώνουν ήδη 50 χρόνια εφέτος, η δημοτικότητά τους παραμένει ανεπηρέαστη στην εποχή του Διαδικτύου: η αναζήτηση για την αγγλική εκδοχή της ονομασίας τους, smurfs, στο Google επιστρέφει σχεδόν 7 εκατόμμυρια αποτελέσματα.

Στέλεχος της IMPS, της εταιρίας η οποία έχει τα δικαιώματα των Στρουμφ, εκτιμά ότι τα ετήσια έσοδα από τις πωλήσεις των βιντεοπαιγνιδιών και συναφών εμπορικών ειδών στην Ευρώπη φθάνουν τα 5-12 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση.

Ανάμεσα στις πολυεθνικές που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την σύνδεσή τους με τα Στρουμφ είναι οι Ferrero, Haribo, BASF και Henkel, ενώ η αμερικανική αλυσίδα Junk Food επιχειρεί να προσελκύσει τους εφήβους με μπλουζάκια με τα Στρουμφ.

Αν και οι εκτιμήσεις διαφέρουν, πιστεύεται πως υπάρχουν περίπου 100 αρσενικά Στρουμφάκια, ένα θηλυκό, η Στρουμφίτα, και ένα μωρό-Στρουμφάκι.

Με την εξαίρεση του Μπαμπά-Στρουμφ, του γενειοφόρου πατριάρχη και αρχηγού του χωριού, όλα τα υπόλοιπα Στρουμφ έχουν παρόμοια εμφάνιση. Παίρνουν τα ονόματά τους είτε από την κύρια δραστηριότητά τους, όπως ο εργάτης (Προκόπης), ο Ζωγράφος, ο καλλιτέχνης (Ντορεμί), ο μάγειρας, κ.ά, ή από τα κύρια χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, όπως ο έξυπνος (Σπιρτούλης), ο τεμπέλης (Χουζούρης), ο φαρσέρ (Χαχανούλης), ο όμορφος (Μελένιος), ο Λιχούδης κ.ά.

Οι συγγγενείς του Πεγιό λένε πως αν και ποτέ δεν υπήρξε πολιτικοποιημένος, τα κείμενά του επηρεάζονταν από διαστάσεις της πραγματικότητας. Για παράδειγμα σε ένα επεισόδιο τα Στρουμφάκια συγκρούονταν για τη στρουμφογλώσσα, κάτι που πιστεύεται ότι παρωδούσε τα τεκταινόμενα στο Βέλγιο, που ήταν διχασμένο ανάμεσα στους Γαλλόφωνους Βαλώνους και τους Ολλανδόφωνους Φλαμανδούς. Μια άλλη θεωρία θέλει στο Στρουμφοχωριό να αναπαριστά μια ιδεατή κομμουνιστική κοινωνία.

 

Οι υποστηρικτές της θεωρίας επισημαίνουν ότι ο Μπαμπά-Στρουμφ φορούσε πάντα κόκκινα και ότι ο ορκισμένος εχθρός του, ο Δρακουμέλ, που ήθελε να μεταμορφώσει τα μικροσκοπικά πλάσματα σε χρυσάφι, αποτελούσε μια μεταφορά του καπιταλισμού.

Μια μάλλον σιβυλλική εκδοχή έδινε ο ίδιος ο Πεγιό: έλεγε ότι "κατά βάθος, είμαστε όλοι Στρουμφάκια".

Τα 50ά Στρουμφογενέθλια θα γιορταστούν με σειρά εκδηλώσεων στις Βρυξέλλες και στην Ευρώπη. Μεταξύ άλλων, θα κυκλοφορήσει μια τρισδιάστατη ταινία με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, ενώ Στρουμφάκια θα εμφανίζονται μυστηριωδώς μέσα στη νύχτα σε 20 πόλεις σε 15 χώρες της Ευρώπης. Όσοι τα εντοπίζουν θα καλούνται να τα ζωγραφίσουν και να υποβάλλουν τα έργα τους σε διαγωνισμό που θα διεξαχθεί μέσω Διαδικτύου--στο επίσημο στρουμφοσάιτ.

Διάσημες προσωπικότητες θα κληθούν να φιλοτεχνήσουν γιγαντιαία στρουμφοαγάλματα, τα οποία θα πωληθούν και τα έσοδα θα διατεθούν στην Unicef.

Επιπλέον, η στρουμφοκοινωνία θα υποστεί μια σημαντική αλλαγή: δεκάδες Στρουμφίτες θα δώσουν νέο ενδιαφέρον στη ζωή του χωριού.

Πηγή: skai.gr