ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


Berlinale: Πρεμιέρα της ταινίας του Σύλλα Τζουμέρκα

«Το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» προβλήθηκε το Σάββατο βράδυ (09.02) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου. Παγκόσμια πρεμιέρα στο παράλληλο τμήμα Panorama. Πρωταγωνιστούν Αγ. Παπούλια και Γιούλη. Μπούνταλη.

 
«Το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» είναι η τρίτη ταινία μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα και κατά κάποιο τρόπο το τρίτο μέρος μιας τριλογίας με κάθε φορά διαφορετικό μοτίβο. Το «Χώρα προέλευσης» το 2010 έχει ως θέμα την κόλαση, το «A Blast» (Η έκρηξη) το 2014 το καθαρτήριο και «Το μυστήριο της Θάλασσας των Σαργασσών» τον παράδεισο.

Δεν πρόκειται όμως για έναν κοινό για όλους παράδεισο. Το καθένα από τα κεντρικά πρόσωπα της ταινίας έχει, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, τον δικό του παράδεισο: «Οι εικόνες που έχουν για τον παράδεισο είναι για κάποιους το σεξ, για άλλους να φύγουν μακριά, για άλλους η πίστη. Σε αυτή την ταινία οι εικόνες του παραδείσου πολεμούν μεταξύ τους η μια με την άλλη.» Η αντίθεση φτάνει ακόμη και σε φόνο.

Σύγχρονη εκδοχή Εξόδου του Μεσολογγίου

Η πλοκή της ιστορίας διαδραματίζεται στη βαλτώδη περιοχή του Μεσολογγίου. Στην ταινία το τοπίο αποτελεί παραβολή για έναν εξίσου βαλτώδη κοινωνικό ιστό αυτής της μικρής πόλης. Ταγοί της τοπικής κοινωνίας, όπως ο εισαγγελέας, ο διευθυντής του νοσοκομείου, ο γνωστός στην περιοχή τραγουδιστής, ζουν σε παρακμή. Η δυνατότητα να εκπληρώνουν τις επιθυμίες τους μπορεί να σημαίνει για τους ίδιους παράδεισο, ορισμένοι όμως άλλοι γίνονται θύματα των πόθων τους.

Ένα από αυτά τα θύματα είναι η Ρίτα, την οποία υποδύεται η Γιούλα Μπούνταλη. Πρόκειται για μια εργάτρια σε μια επιχείρηση επεξεργασίας χελιών. Τα σχέδιά της να φύγει από το Μεσολόγγι για το εξωτερικό συνεχώς ναυαγούν. Τελικά το καταφέρνει. Όχι όμως ανώδυνα αλλά με πολύ κόπο, όπως τα χέλια του βάλτου που κάθε χρόνο φεύγουν από το Μεσολόγγι και διασχίζουν χιλιάδες χιλιόμετρα ως το βόρειο Ατλαντικό, στη Θάλασσα των Σαργασσών, για να τεκνοποιήσουν. «Τα χέλια είναι παρεξηγημένα σαν πλάσματα του βούρκου», λέει η Γιούλα Μπούνταλη. «Και η Ρίτα είναι ένα παρεξηγημένο πλάσμα που παραμορφώνεται με πολύ άσχημο τρόπο. Και πέρασε πάρα πολλά, και σωματικά και ηθικά και βία έχει υποστεί, διεκδικώντας το δικαίωμα στην ελευθερία της.»

Μεταξύ θυμού και ένστικτου δικαίου

Το ότι η Ρίτα καταφέρνει να αποδράσει το χρωστά στην Ελισάβετ που είναι το άλλο κεντρικό πρόσωπο της ταινίας. Πρόκειται για μια ικανή αστυνομικό από την Αθήνα, η οποία παραγκωνίζεται από τους προϊσταμένους της και αναγκάζεται να αναλάβει αστυνομικός διευθυντής στο Μεσολόγγι. Το επαγγελματικό της περιβάλλον στην επαρχεία δεν είναι εφάμιλλο των ικανοτήτων της. Η Ελισάβετ αντιδρά στην απαξίωση με μια σκανδαλώδη συμπεριφορά: ξενύχτια, μεθύσια, σνιφάρει κοκαίνη, φλερτάρει έντονα σε μπαρ, διατηρεί σχέση με παντρεμένο και μονίμως βρίζει. Όπως ομολογεί η Αγγελική Παπούλια, δεν της ήταν καθόλου εύκολο να παίξει το ρόλο της Ελισάβετ: «Στην αρχή, όταν διάβασα το σενάριο, μου φάνηκε δύσκολο, πολύ δύσκολο να παίξω αυτόν τον χαρακτήρα. Αλλά στην πορεία συζητώντας με τον Σύλλα Τζουμέρκα και κάνοντας πρόβες άρχισα να καταλαβαίνω το χαρακτήρα, αλλά πιο πολύ ενστικτωδώς.»

Η απογοήτευση και ο θυμός της για την «εξορία» της στην επαρχία δεν προκαλούν όμως στην Ελισάβετ απάθεια και αδιαφορία για αυτά που συμβαίνουν τριγύρω της. «Το πιο σημαντικό απ’ όλα που έχει αυτός ο χαρακτήρας είναι ότι έχει μια πολύ βαθιά αίσθηση του δικαίου», επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Σε όλες τις εκφάνσεις της ταινίας βλέπουμε ένα ένστικτό για το τι είναι δίκαιο. Και αυτό την κάνει πολύ συγκινητική, ακόμη και όταν έρχεται αντιμέτωπη με τα πιο άδικα και φρικτά πράγματα.» Όταν όμως προκύπτει η ευκαιρία να επιστρέψει στην Αθήνα η Ελισάβετ την αξιοποιεί – ακόμη και με εκβιασμό. Ενδεχομένως όμως να μην υπήρχε άλλη δυνατότητα να αποκαταστήσει την αδικία που υπέστη.

 
Αποκαλυπτήρια για το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αθήνα (video)
Αποκαλυπτήρια για το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που φιλοτέχνησε το 1993 ο γλύπτης Γιάννης Παππάς και...
19.04.2019, 10:25
20 Απριλίου: Περίπατος Βιβλίου στο κέντρο της Αθήνας και στο Παλαιό Φάληρο
Στις 23 Απριλίου η Βουλή των Ελλήνων φωταγωγεί το κτίριό της με το λογότυπο της Ημέρας Βιβλίου και...
18.04.2019, 19:22
Έλληνες επιστήμονες ψηφιοποιούν χριστιανικά χειρόγραφα στο Σινά
Ο σκοπός είναι να δημιουργηθεί το πρώτο ψηφιακό αρχείο όλων των 4.500 χειρογράφων της βιβλιοθήκης...
17.04.2019, 22:06
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Νέες δωρεές ύψους άνω των 70 εκατομμυρίων ευρώ
Οι νέες δωρεές αντανακλούν τη δέσμευση του Ιδρύματος για την υποστήριξη οργανισμών που συμμετέχουν σε ένα...
17.04.2019, 18:54
Παναγία των Παρισίων: Πως οραματίζονται οι ειδικοί την αναστήλωση του ναού
Μετά την καταστροφική πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων και τις αποφασιστικές υποσχέσεις της γαλλικής...
17.04.2019, 09:47
κοσμήματα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς καταστράφηκαν από φωτιά— Πέντε μνημεία πολιτισμικής κληρονομιάς που παραδόθηκαν στις φλόγες(pic+vid)
Δεν είναι η πρώτη φορά, στη σύγχρονη ιστορία, που μνημεία πολιτισμού, κτίρια ή κειμήλια, καταστράφηκαν ή...
16.04.2019, 17:50
Μητσοτάκης: Νέος μη κρατικός οργανισμός πνευματικών δικαιωμάτων αντί ΑΕΠΙ
Στο γεύμα που έγινε με πρωτοβουλία του προέδρου της ΝΔ το παρών έδωσαν οι Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος...
16.04.2019, 17:48
Παναγία των Παρισίων: Η ιστορία ενός Καθεδρικού που άντεξε 850 χρόνια (vid)
Ο καθεδρικός ναός της Παναγίας των Παρισίων που χρονολογείται 850 περίπου χρόνια βγήκε αλώβητος στο πέρασμα...
16.04.2019, 09:08
Το σκίτσο του Αρκά για την καταστροφική φωτιά στην Παναγιά των Παρισίων
Δάκρυσε και ο Κουασιμόδος...
15.04.2019, 23:07
Ένας έλληνας μαέστρος στο Μιλάνο
Πριν από 145 χρόνια ο Τζουζέπε Βέρντι ανέβασε το Ρέκβιέμ του στον Ναό του Αγίου Μάρκου στο Μιλάνο. Τώρα ο...
15.04.2019, 21:21

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 25  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.