ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


Στη λίστα των μνημείων ο κινηματογράφος «Αλκυονίς»

Ο κινηματογράφος «Αλκυονίς», που άρχισε να λειτουργεί το 1968 στο ισόγειο πολυκατοικίας επί της οδού Ιουλιανού, κοντά στην πλατεία Βικτωρίας, σχεδιάστηκε από τον πολιτικό μηχανικό Βαγγέλη Σιδέρη και αποδόθηκε εξαρχής η χρήση ως αίθουσα προβολής.

 
Μνημείο χαρακτηρίζεται ο κινηματογράφος «Αλκυονίς», μετά την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), που συνεδρίασε σήμερα. Σύμφωνα με αυτήν, ο ιστορικός κινηματογράφος επί της οδού Ιουλιανού 42 στην Αθήνα αποτελεί χώρο ιδιαίτερα αξιόλογο για την παραγωγή και διάθεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, άμεσα συνδεδεμένης με τη συλλογική μνήμη και την υψηλή πολιτιστική παραγωγή, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου. Στον χαρακτηρισμό περιλαμβάνεται και η χρήση του κινηματογράφου με την ονομασία «Αλκυονίς», επιτρεπομένων και συναφών πολιτιστικών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων, όπως θέατρο, μουσική, χορός, διαλέξεις, συνέδρια κ.α.

Ο κινηματογράφος «Αλκυονίς», που άρχισε να λειτουργεί το 1968 στο ισόγειο πολυκατοικίας επί της οδού Ιουλιανού, κοντά στην πλατεία Βικτωρίας, σχεδιάστηκε από τον πολιτικό μηχανικό Βαγγέλη Σιδέρη και αποδόθηκε εξαρχής η χρήση ως αίθουσα προβολής. Την αίθουσα κόσμησε το μήκος 60 μ. γλυπτό του καλλιτέχνη Ιωάννη Αρμακόλα, εμπλουτίζοντας με αυτό τον τρόπο τον πολιτιστικό και καλλιτεχνικό χαρακτήρα του χώρου.

Η «Αλκυονίς» λειτούργησε αδιάκοπα μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990 ως ανεξάρτητο κέντρο κινηματογραφικής δημιουργίας και κοινωνικός χώρος και επανιδρύθηκε πανηγυρικά με τον ίδιο χαρακτήρα το 2014. Κατά το μεσοδιάστημα λειτούργησε ως θεατρική σκηνή του Γιώργου Μεσσάλα. Ο ρόλος της εν λόγω κινηματογραφικής αίθουσας συνδέεται διαχρονικά τόσο με τη διάδοση της υψηλής κινηματογραφικής τέχνης και την ελεύθερη γραφή των δημιουργών, όσο και με την ιστορία του αντιδικτατορικού κινήματος.

Ευρωπαϊκές ταινίες μεγάλων δημιουργών κυριάρχησαν στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της, όπως Αντονιόνι, Γκοντάρ, Φελίνι, Παζολίνι, Βισκόντι και πολλών άλλων. Σύντομα, όμως, ο κινηματογράφος αποφασίζει να εισάγει και ο ίδιος ταινίες, οι οποίες θα προορίζονταν για την αποκλειστική προβολή στην αίθουσά της. Έτσι, ταινίες του Αϊζενστάιν («Ιβάν ο Τρομερός», «Αλέξανδρος Νιέφσκι») προβάλλονται για πρώτη φορά, ενώ το νεότερο κοινό γνωρίζει τον Μίκλος Γιάντσο («Νικημένοι», «Ο ήχος της σιωπής»), τον Ναγκίσα Οσίμα με την «Τελετή» και πολλούς ακόμα σπουδαίους σκηνοθέτες. Διακριτή ήταν και η παρουσία του ελληνικού κινηματογράφου, που αρχίζει να εμφανίζει έργο ανάλογο με εκείνο του καλλιτεχνικού ευρωπαϊκού κινηματογράφου.

Από το 1971 και μέχρι την πτώση της δικτατορίας το 1974, προβολές ελληνικών ταινιών, με αντισυμβατική γραφή και περιεχόμενο, αποτέλεσαν γεγονότα σχεδόν πολιτικής πράξης απέναντι στη δικτατορία. Από τα πιο σημαντικά ήταν η προβολή της κομμένης δυο φορές από τη λογοκρισία ταινίας «Ο Βαρθολομαίος» του Μανούσου Μανουσάκη (σήμερα χαμένη), που πήρε άδεια προβολής για μία μόνο αίθουσα, την «Αλκυονίδα», με τον χώρο εντός και εκτός της αίθουσας να ξεχειλίζει από κόσμο. Από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της περιόδου ήταν η κατ' αποκλειστικότητα προβολή της ταινίας του Θ. Αγγελόπουλου «Αναπαράσταση», που μόνο την πρώτη βδομάδα προβολής της άγγιξε τα 11.000 εισιτήρια. Μετά τη δικτατορία, η «Αλκυονίς» εισήγαγε τον εν πολλοίς άγνωστο στην Ελλάδα κινηματογράφο του Μεξικού, της Πορτογαλίας, της Βουλγαρίας, της Τσεχίας, της Πολωνίας, της Αργεντινής και της Κούβας, καθώς και αριστουργήματα του σοβιετικού κινηματογράφου. Μεταξύ των πολλών αφιερωμάτων που πραγματοποιήθηκαν στην αίθουσά της, αξέχαστο παραμένει εκείνο στις ταινίες του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.
 
Αποκαλυπτήρια για το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αθήνα (video)
Αποκαλυπτήρια για το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που φιλοτέχνησε το 1993 ο γλύπτης Γιάννης Παππάς και...
19.04.2019, 10:25
20 Απριλίου: Περίπατος Βιβλίου στο κέντρο της Αθήνας και στο Παλαιό Φάληρο
Στις 23 Απριλίου η Βουλή των Ελλήνων φωταγωγεί το κτίριό της με το λογότυπο της Ημέρας Βιβλίου και...
18.04.2019, 19:22
Έλληνες επιστήμονες ψηφιοποιούν χριστιανικά χειρόγραφα στο Σινά
Ο σκοπός είναι να δημιουργηθεί το πρώτο ψηφιακό αρχείο όλων των 4.500 χειρογράφων της βιβλιοθήκης...
17.04.2019, 22:06
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Νέες δωρεές ύψους άνω των 70 εκατομμυρίων ευρώ
Οι νέες δωρεές αντανακλούν τη δέσμευση του Ιδρύματος για την υποστήριξη οργανισμών που συμμετέχουν σε ένα...
17.04.2019, 18:54
Παναγία των Παρισίων: Πως οραματίζονται οι ειδικοί την αναστήλωση του ναού
Μετά την καταστροφική πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων και τις αποφασιστικές υποσχέσεις της γαλλικής...
17.04.2019, 09:47
κοσμήματα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς καταστράφηκαν από φωτιά— Πέντε μνημεία πολιτισμικής κληρονομιάς που παραδόθηκαν στις φλόγες(pic+vid)
Δεν είναι η πρώτη φορά, στη σύγχρονη ιστορία, που μνημεία πολιτισμού, κτίρια ή κειμήλια, καταστράφηκαν ή...
16.04.2019, 17:50
Μητσοτάκης: Νέος μη κρατικός οργανισμός πνευματικών δικαιωμάτων αντί ΑΕΠΙ
Στο γεύμα που έγινε με πρωτοβουλία του προέδρου της ΝΔ το παρών έδωσαν οι Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος...
16.04.2019, 17:48
Παναγία των Παρισίων: Η ιστορία ενός Καθεδρικού που άντεξε 850 χρόνια (vid)
Ο καθεδρικός ναός της Παναγίας των Παρισίων που χρονολογείται 850 περίπου χρόνια βγήκε αλώβητος στο πέρασμα...
16.04.2019, 09:08
Το σκίτσο του Αρκά για την καταστροφική φωτιά στην Παναγιά των Παρισίων
Δάκρυσε και ο Κουασιμόδος...
15.04.2019, 23:07
Ένας έλληνας μαέστρος στο Μιλάνο
Πριν από 145 χρόνια ο Τζουζέπε Βέρντι ανέβασε το Ρέκβιέμ του στον Ναό του Αγίου Μάρκου στο Μιλάνο. Τώρα ο...
15.04.2019, 21:21

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 25  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.