Κριτικός τέχνης σε Guardian: Πράξη ευσέβειας που πήραμε τα γλυπτά Παρθενώνα

Tις θέσεις του διευθυντή του βρετανικού μουσείου o οποίος πρόσφατα τόνισε σε συνέντευξή του ότι η χώρα του δεν σκοπεύει να επιστρέψει μόνιμα τα Γλυπτά του Παρθενώνα στη χώρα μας, προασπίζεται μέσω άρθρου του στην εφημερίδα Guardian ο κριτικός τέχνης Τζόναθαν Τζόουνς.

Ο κριτικός τέχνης Τζόναθαν Τζόουνς, αντιλαμβάνεται  αίτημα για επιστροφή των γλυπτών, ως μία "στενή" θεωρία που προσβάλλει τον Διαφωτισμό.

Ειδικότερα, χαρακτηρίζει στενόμυαλη και εθνικιστική τη θεωρία ότι η ο πολιτισμός που άνθισε πριν 2,500 χρόνια στην Ελλάδα και τα επιτεύγματά του ανήκουν αυστηρά στη σύγχρονη Ελλάδα.

Οπως τονίζει, το αίτημα της επιστροφής των γλυπτών χαρακτηρίζεται από δύο κατά βάση λάθος προσεγγίσεις.

Η πρώτη αφορά την ιδέα ότι η αρχαία Ελλάδα, ένας πολιτισμός που άνθιζε πριν από 2.500 χρόνια, είναι κατά κάποιον τρόπο η πολιτιστική κατοχή της σύγχρονης Ελλάδας, με τα επιτεύγματά της ανήκουν στην Ελλάδα με κάποιο στενό εθνικό τρόπο.

"Αν αυτό ήταν αληθές, κανείς έξω από την Ελλάδα δεν θα μελετούσε τα μαθηματικά, τη φιλοσοφία ή την ιστορία, δεν θα δούλευε ούτε θα έκανε επιστημονικό πείραμα - γιατί οι βασικές ανθρώπινες επιδιώξεις εφευρέθηκαν από τους αρχαίους Έλληνες". Αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η δεύτερα αφορά την θεώρηση ότι η τοποθέτηση αυτών των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο αποτελεί περιφρόνηση για την Ελλάδα. Στην πραγματικότητα, ήταν μια πράξη ευσέβειας", πρόσθεσε ο κριτικός τέχνης σημειώνοντας πως οι παθιασμένοι υποστηρικτές της αξίωσης της Ελλάδας πρέπει να εξηγήσουν σε τι διαφέρει το επιχείρημά τους από οποιαδήποτε άλλη μορφή εθνικιστικού  λαϊκισμού.

Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα ότι κατά τον Τζόουνς "η γενναιοδωρία και το εύρος που προσφέρει το Βρετανικό Μουσείο διευρύνει τους ορίζοντές μας".



ΠΗΓΗ: Guardian