ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


Financial Times: Ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο για τα γλυπτά του Παρθενώνα

«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα», γράφει ο επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times Φίλιπ Στίβενς, σε άρθρο του με τίτλο: «Τα μεγάλα μουσεία της Δύσης θα πρέπει να επιστρέψουν τους λεηλατημένους θησαυρούς τους».

 
«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα», γράφει ο επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times Φίλιπ Στίβενς, σε άρθρο του με τίτλο: «Τα μεγάλα μουσεία της Δύσης θα πρέπει να επιστρέψουν τους λεηλατημένους θησαυρούς τους».

«Οι επιμελητές όλων των μεγάλων μουσείων του κόσμου βρίσκονται σε μια κατάσταση αναταραχής. Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θέλει να επιστρέψει τους λεηλατημένους θησαυρούς στις πρώην αφρικανικές αποικίες της Γαλλίας. Οι τεράστιες συλλογές που συγκεντρώθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο, το Μουσείο του Βερολίνου και, εκτός αυτού, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια πηγή διαμάχης και διεκδικήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση πολέμησε για δεκαετίες για την επιστροφή της ζωοφόρου του Παρθενώνα και η αιγυπτιακή κυβέρνηση για την προτομή του Νεφερτίτης… Η ιστορία, όπως φαίνεται, επιδέχεται διπλή ανάγνωση. Κανείς δεν θα μπορούσε να αντιταχθεί στην αποκατάσταση της κλοπής ιδιοκτησίας, για παράδειγμα, από το γερμανικό στρατό στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου. Αλλά τι ισχύει για τους θησαυρούς που κατασχέθηκαν στην Αφρική σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα;

Το σχέδιο του Μακρόν φαίνεται ότι έχει διαβαθμίσεις για να αντιμετωπίσει τέτοιες περιπτώσεις. Η αφρικανική κληρονομιά, υποστηρίζει, «δεν μπορεί να είναι φυλακισμένη στα ευρωπαϊκά μουσεία».

Έχει επιλέξει δύο εμπειρογνώμονες για να καταλήξουν σε ένα σχέδιο.

Τουλάχιστον, η πρωτοβουλία του θα ασκήσει ηθική πίεση στα εν λόγω μεγάλα μουσεία για να εξετάσουν προσεκτικότερα τις συλλογές τους. Τα επιχειρήματα των μεγάλων μουσείων είναι ισχυρά. Υπάρχει τεράστια αξία σε μεγάλα μουσεία όπου η κληρονομιά της ανθρωπότητας συναρμολογείται, μελετάται και θαυμάζεται διαχρονικά. Οι πολιτισμοί βρίσκονται δίπλα-δίπλα, οι πολιτισμοί της Ινδίας και της Περσίας μαζί με αυτούς της αρχαίας Ελλάδας και τα βασίλεια της δυτικής Αφρικής...

Σε πολλές περιπτώσεις, οι συλλογές των μεγάλων μουσείων μπορούν να θεωρηθούν ότι έχουν αποκτηθεί νόμιμα. Ήταν συνηθισμένη πρακτική για τις αρχαιολογικές ανασκαφές να μοιράζονται τα «ευρήματα» με τις τοπικές αρχές…

Κανείς, τουλάχιστον ,ούτε ο κ. Mακρόν, δεν προτείνει οι αίθουσες του Λούβρου και του Βρετανικού Μουσείου να εκκενωθούν και κάθε αντικείμενο να επιστραφεί στον τόπο καταγωγής του. Ότι κάθε αρχαιότητα μπορεί να επιστραφεί στην πατρίδα της.

Το σημαντικό είναι ότι οι ισχυρισμοί των μεγάλων μουσείων θα πρέπει να σταθμιστούν ενάντια στα δικαιώματα των λαών των οποίων η κληρονομιά έχει λεηλατηθεί...

«Κατά τη γνώμη μου, φαίνεται επίσης απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα» καταλήγει το άρθρο του Φίλιπ Στίβενς στους Financial Times.


 
Μισό έμεινε το σχέδιο του Μπάνκσι, ήθελε να καταστρέψει ολόκληρο τον πίνακα
Ο διάσημος καλλιτέχνης ήθελε να σκιστεί ολόκληρο το έργο του και ανέβασε στο διαδίκτυο βίντεο το οποίο...
19.10.2018, 15:02
Τρεις εκθέσεις για τον Λεονάρντο Nτα Βίντσι έρχονται στην Αθήνα
H εταιρεία παραγωγής «Λάβρυς», μετά τη διαδραστική έκθεση «Van Gogh Alive - The Experience», που θαύμασαν...
19.10.2018, 13:52
Μιλάνο: Έκθεση- O Πικάσο και οι πηγές έμπνευσής του από την αρχαιότητα
Με τίτλο "Πικάσο, Μεταμορφώσεις", η έκθεση παραθέτει τα έργα του ιδιοφυούς καλλιτέχνη και την αρχαία τέχνη...
18.10.2018, 14:12
Πέθανε ο φωτογράφος-«μάτι της Κωνσταντινούπολης» Αρά Γκιουλέρ (ΦΩΤΟ)
Ο θρυλικός φωτογράφος της Κωνσταντινούπολης έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 90 ετών.
18.10.2018, 12:49
Ο Βυσσινόκηπος στο Θέατρο Χορν: Έναρξη 24 Οκτωβρίου
Αντόν Τσέχωφ. Ο Βυσσινόκηπος. Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Από τις 24 Οκτωβρίου στο θέατρο Δημήτρης...
18.10.2018, 11:39
Σύγχρονη παιδεία με την αρωγή της Alpha Bank
18.10.2018, 11:22
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Από το όραμα στην πραγματικότητα
Από το Φεβρουάριο του 2017, οπότε παραδόθηκε στην Ελληνική Πολιτεία ως δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος...
17.10.2018, 21:00
Το «Όλοι Μαζί Μπορούμε» σας καλεί στη θεατρική παράσταση «Γυναίκες του Παπαδιαμάντη»
Εξασφάλισε την είσοδό σου, με ελάχιστη συμμετοχή 5 ευρώ.
17.10.2018, 15:46
Στο φως, 101 χρόνια μετά τον πρώτο εντοπισμό της, η Ν.Παλαίστρα σε Ερέτρια
Εκατόν ένα χρόνια μετά τον πρώτο εντοπισμό της, η αρχαιολογική σκαπάνη επανήλθε στη Νότια Παλαίστρα στην...
17.10.2018, 12:22
Ελεύθερη είσοδος σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους από 18 μέχρι 21/10
Κεντρικός άξονας της δράσης είναι η προβολή του δεσμού των τεσσάρων στοιχείων της φύσης (γη, νερό, φωτιά...
17.10.2018, 12:13

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 31  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.