ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


Financial Times: Ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο για τα γλυπτά του Παρθενώνα

«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα», γράφει ο επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times Φίλιπ Στίβενς, σε άρθρο του με τίτλο: «Τα μεγάλα μουσεία της Δύσης θα πρέπει να επιστρέψουν τους λεηλατημένους θησαυρούς τους».

 
«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα», γράφει ο επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times Φίλιπ Στίβενς, σε άρθρο του με τίτλο: «Τα μεγάλα μουσεία της Δύσης θα πρέπει να επιστρέψουν τους λεηλατημένους θησαυρούς τους».

«Οι επιμελητές όλων των μεγάλων μουσείων του κόσμου βρίσκονται σε μια κατάσταση αναταραχής. Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θέλει να επιστρέψει τους λεηλατημένους θησαυρούς στις πρώην αφρικανικές αποικίες της Γαλλίας. Οι τεράστιες συλλογές που συγκεντρώθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο, το Μουσείο του Βερολίνου και, εκτός αυτού, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια πηγή διαμάχης και διεκδικήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση πολέμησε για δεκαετίες για την επιστροφή της ζωοφόρου του Παρθενώνα και η αιγυπτιακή κυβέρνηση για την προτομή του Νεφερτίτης… Η ιστορία, όπως φαίνεται, επιδέχεται διπλή ανάγνωση. Κανείς δεν θα μπορούσε να αντιταχθεί στην αποκατάσταση της κλοπής ιδιοκτησίας, για παράδειγμα, από το γερμανικό στρατό στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου. Αλλά τι ισχύει για τους θησαυρούς που κατασχέθηκαν στην Αφρική σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα;

Το σχέδιο του Μακρόν φαίνεται ότι έχει διαβαθμίσεις για να αντιμετωπίσει τέτοιες περιπτώσεις. Η αφρικανική κληρονομιά, υποστηρίζει, «δεν μπορεί να είναι φυλακισμένη στα ευρωπαϊκά μουσεία».

Έχει επιλέξει δύο εμπειρογνώμονες για να καταλήξουν σε ένα σχέδιο.

Τουλάχιστον, η πρωτοβουλία του θα ασκήσει ηθική πίεση στα εν λόγω μεγάλα μουσεία για να εξετάσουν προσεκτικότερα τις συλλογές τους. Τα επιχειρήματα των μεγάλων μουσείων είναι ισχυρά. Υπάρχει τεράστια αξία σε μεγάλα μουσεία όπου η κληρονομιά της ανθρωπότητας συναρμολογείται, μελετάται και θαυμάζεται διαχρονικά. Οι πολιτισμοί βρίσκονται δίπλα-δίπλα, οι πολιτισμοί της Ινδίας και της Περσίας μαζί με αυτούς της αρχαίας Ελλάδας και τα βασίλεια της δυτικής Αφρικής...

Σε πολλές περιπτώσεις, οι συλλογές των μεγάλων μουσείων μπορούν να θεωρηθούν ότι έχουν αποκτηθεί νόμιμα. Ήταν συνηθισμένη πρακτική για τις αρχαιολογικές ανασκαφές να μοιράζονται τα «ευρήματα» με τις τοπικές αρχές…

Κανείς, τουλάχιστον ,ούτε ο κ. Mακρόν, δεν προτείνει οι αίθουσες του Λούβρου και του Βρετανικού Μουσείου να εκκενωθούν και κάθε αντικείμενο να επιστραφεί στον τόπο καταγωγής του. Ότι κάθε αρχαιότητα μπορεί να επιστραφεί στην πατρίδα της.

Το σημαντικό είναι ότι οι ισχυρισμοί των μεγάλων μουσείων θα πρέπει να σταθμιστούν ενάντια στα δικαιώματα των λαών των οποίων η κληρονομιά έχει λεηλατηθεί...

«Κατά τη γνώμη μου, φαίνεται επίσης απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα» καταλήγει το άρθρο του Φίλιπ Στίβενς στους Financial Times.


 
Εμπάργκο στον Morrisey και από το παλαιότερο δισκοπωλείο στον κόσμο (vid)
«Είμαι λυπημένη, αλλά τελικά δεν εκπλήσσομαι που το Spillers δεν είναι σε θέση να διαθέσει τις κυκλοφορίες...
27.05.2019, 10:14
«Χρυσός Φοίνικας» για την ταινία «Parasite» του Μπονγκ Τζουν-χο
Το οικογενειακό δράμα "Parasite" του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο, που παρουσιάζει τη βία των κοινωνικών...
25.05.2019, 22:01
Φεστιβάλ Καννών: Βραβείο σκηνοθεσίας στους αδελφούς Νταρντέν
Οι αδελφοί Νταρντέν, μέλη ενός πολύ στενού "κλάμπ" σκηνοθετών που έχουν τιμηθεί δύο φορές με τον Χρυσό...
25.05.2019, 21:32
Ο Banksy έστησε πάγκο δίπλα στην Μπιενάλε που δεν προσκλήθηκε ποτέ (vid)
Έστησε πάγκο σε κανάλι της λιμνοθάλασσας κατά τη διάρκεια της Μπιενάλε Τέχνης 2018 στη Βενετία.
25.05.2019, 10:13
Οι Κάννες βραβεύουν με Palm Dog τη σκυλίτσα στην ταινία του Ταραντίνο vid
«Η ταινία συγκίνησε την κριτική επιτροπή χάρη στην απίστευτη ερμηνεία του θηλυκού πίτμπουλ Μπράντι»...
24.05.2019, 21:29
Μία «μοναδική» βραδιά στην Πόλη με την Ευανθία Ρεμπούτσικα
Με τη συμμετοχή της Φιλαρμονικής Δήμου Θεσσαλονίκης
23.05.2019, 18:28
BET Awards: Cardi B και Drake κυριαρχούν με τις περισσότερες υποψηφιότητες
Mεταξύ άλλων, η Cardi B είναι υποψήφια στις κατηγορίες Καλύτερη Γυναίκα Καλλιτέχνης της Χιπ-Χοπ, Άλμπουμ της...
22.05.2019, 13:29
Κεν Λόουτς: Ο σκηνοθέτης και το μυθικό τέρας της αγοράς
Κορυφαίος κινηματογραφιστής, ανθρωπιστής και αιρετικός της τέχνης, ο Άγγλος σκηνοθέτης Κεν Λόουτς επιστρέφει...
18.05.2019, 16:28
ΙΣΤΟΡΙΚΑ— Μαρτυρία επιζώντος της Γενοκτονίας Ποντίων: Γεννίθικα στο χωρίον Ζαγγάρ
Το έγγραφο - ντοκουμέντο δόθηκε στη δημοσιότητα στο πλαίσιο της θλιβερής ημέρας μνήμης της Γενοκτονίας των...
17.05.2019, 18:56
Γερμανία: Eπιστρέφει μνημείο που απέσπασε από τη Ναμίμπια τον 15ο αιώνα
Η Ναμίμπια ζήτησε την επιστροφή του το 2017 και την Παρασκευή το μουσείο του Βερολίνου έκανε κι επισήμως...
17.05.2019, 17:34

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 27  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.