ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


«Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς» στο Κέντρο Πολιτισμού

Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής εγκαινιάζει την πρωινή της ζώνη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με την όπερα για παιδιά και νέους «Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς» του σημαντικού συνθέτη και σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή, από τις 22 Οκτωβρίου.

 
Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής εγκαινιάζει την πρωινή της ζώνη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με την όπερα για παιδιά και νέους «Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς» του σημαντικού συνθέτη και σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή, από τις 22 Οκτωβρίου.

Το έργο βασίζεται σε γνωστό παραδοσιακό ρώσικο παραμύθι, στο οποίο βασίστηκε επίσης και το διάσημο μπαλέτο του Ιγκόρ Στραβίνσκι. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 5-12 ετών και στοχεύει να αποτελέσει μια ιδεώδη εισαγωγή στον κόσμο της λυρικής τέχνης, από έναν δημιουργό με σύγχρονο μουσικό και θεατρικό ιδίωμα. Το λιμπρέτο είναι της Σοφιάννας Θεοφάνους, ενώ το εξαμελές ενόργανο σύνολο διευθύνει ο Μιχάλης Παπαπέτρου.

Η ιστορία του έργου μιλά για το πουλί της φωτιάς, ένα μεγαλόσωμο, πανέμορφο πτηνό με μαγικές ικανότητες, μεγαλοπρεπές φτέρωμα στο χρώμα της φωτιάς. Το πιο βασικό όμως; Βάζει σε μεγάλες περιπέτειες όποιον επιχειρεί να το πιάσει. Ον ασυνήθιστο, μαγικό και εκθαμβωτικό, συμβολίζει την απόλυτη ελευθερία γι’ αυτό και η κατάκτησή του σχετίζεται με την πραγματοποίηση των πιο δύσκολων στόχων, των πιο μεγάλων επιθυμιών.

Μέσα από λιτό αλλά εντυπωσιακό σκηνικό η Εναλλακτική Σκηνή μεταφέρει τα παιδιά και τους νέους στον κόσμο της φαντασίας. Με όχημα μια μαγική ντουλάπα ταξιδεύουμε σε καταπράσινα δάση, παλάτια και απόκοσμα μέρη, εκεί όπου όλα μπορούν να συμβούν. Έντονα χρώματα, μαγικά κόλπα και μεταμορφώσεις επί σκηνής συνθέτουν ένα αξέχαστο μουσικοθεατρικό ταξίδι.


H ιστορία έχει ως εξής…

Όταν ο τσάρος Βιτσλάφ ανακαλύπτει ότι τα πολύτιμα χρυσά του μήλα αρχίζουν και λιγοστεύουν, αναθέτει στα τρία του παιδιά Ντιμίτρι, Βασίλι και Ιβάν να πιάσουν τον κλέφτη και να του τον παραδώσουν. Σε αντάλλαγμα, τους προσφέρει το στέμμα και το βασίλειό του. Ο μικρότερος ο Ιβάν, ο πιο κακομαθημένος και αλαζόνας, ξεγελάει τα αδέρφια του και ξεκινάει μόνος του ένα συναρπαστικό και δύσκολο ταξίδι στο Μαύρο Δάσος του Μάγου βασιλιά Κοσέι, του μεγαλύτερου μάγου των εποχών και των παραμυθιών. Με τη βοήθεια του Βολκ του Λύκου αναζητά το χρυσό Πουλί της Φωτιάς για να το παραδώσει στον πατέρα του και να αποδείξει ότι αξίζει να γίνει ο επόμενος τσάρος. Μέσα από τις περιπέτειές του θα μάθει από την αρχή και με δύσκολο τρόπο την αξία της ειλικρίνειας και της γενναιότητας που οδηγεί στο δρόμο της γέννησης ενός πραγματικού Βασιλιά.


Η όπερα για παιδιά και νέους Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς αποτελεί την κεντρική παραγωγή της πρωινής ζώνης της Εναλλακτικής Σκηνής για τη σεζόν 2017-2018. Πρόκειται για μια νέα ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στον Θοδωρή Αμπαζή.


Σημείωμα του συνθέτη και σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή
Το μουσικό παραμύθι Ο Πρίγκιπας Ιβάν και το Πουλί της Φωτιάς προέκυψε από καλλιτεχνική ανάγκη δική μου και της Σοφιάννας Θεοφάνους να συνεργαστούμε ξανά, μετά το πρώτο μας κοινό εγχείρημα, τη Βασίλισσα του χιονιού. Η πρόσκληση από την Εναλλακτική Σκηνή και τον τότε Υπεύθυνο Γιώργο Κουμεντάκη ήρθε την κατάλληλη στιγμή και έτσι δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα της νέας μας περιπέτειας.
Γνώριζα ένα μέρος από το ομώνυμο παραμύθι, μέσω του περίφημου έργου για μπαλέτο του Igor Stravinky Το πουλί της φωτιάς. Την περίοδο των σπουδών μου στην Ολλανδία είχα μεγάλο πάθος με το έργο του μεγαλοφυούς συνθέτη• η μελέτη των ενορχηστρώσεών του ήταν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μου.
Εξερευνώντας τον κόσμο του ρωσικού παραμυθιού ανακαλύψαμε ότι το «πουλί της φωτιάς» συναντάται σε μια ποικιλία παραλλαγών στη Ρωσική γραμματολογία. Διασκευάσαμε το παραμύθι, κρατώντας τους βασικούς άξονες, αλλά διαμορφώνοντας μια πυκνή μεν, εύληπτη δε ιστορία, κατάλληλη αφ’ ενός να υπηρετήσει ένα λιμπρέτο και αφ’ ετέρου να γίνει θελκτική για τους μικρούς θεατές.
Κεντρικό θέμα του παραμυθιού είναι η αλαζονεία ως ένας δρόμος που οδηγεί στην απομόνωση και τελικώς την καταστροφή. Ο προικισμένος πρίγκιπας Ιβάν πιστεύει ότι μόνος του μπορεί να καταφέρει τα πάντα. Εκμεταλλεύεται και κοροϊδεύει τους πάντες γύρω του αποσκοπώντας στην εγκαθίδρυση απόλυτης εξουσίας, όμως παίρνει ένα μάθημα ζωής όταν η Γελένα, παρά το ότι έχει εξαπατηθεί και πληγωθεί από αυτόν, τον σώζει από την εξορία και τη δυστυχία.
Στις παραστάσεις μου η σκηνοθεσία και η μουσική γεννιούνται μαζί. Οι σχέσεις των ηρώων και οι συνθήκες των σκηνών καθοδηγούν τη συνθετική σκέψη, με στόχο να υπηρετηθεί η δραματουργία του έργου. Οι μουσικές δομές δημιουργούνται κατ’ αρχάς ως αποτέλεσμα της μουσικής απεικόνισης μιας σκηνικής συμπεριφοράς, όμως στο επόμενο στάδιο και, καθώς διαμορφώνεται η συνολική φόρμα της παράστασης, η μουσική αναλαμβάνει να οδηγήσει τη δραματουργία αξιοποιώντας συνθετικές και ενορχηστρωτικές τεχνικές. Έτσι, ένα μεγάλο μέρος του συνολικού αποτελέσματος έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί στη σκέψη μου, πολύ πριν την έναρξη των προβών. Η χωροταξία, οι κινήσεις, η εκφορά του μελοποιημένου -η μη- κειμένου, η χορικότητα και τα μονολογικά η διαλογικά μέρη ανήκουν εξαρχής στην παρτιτούρα της παράστασης. Ο πυρήνας της σκηνοθεσίας είναι εύληπτα αποτυπωμένος στις μουσικές χειρονομίες και τις σκηνικές οδηγίες που τις συνοδεύουν• και καθώς στην περίπτωσή μου συνθέτης και σκηνοθέτης είναι το αυτό πρόσωπο, αποσοβείται ο κίνδυνος των μεγάλων συγκρούσεων μεταξύ συντελεστών, ο οποίος πάντοτε ελλοχεύει στην ολιστική διαπραγμάτευση που περιέγραψα.
Το μουσικό λεξιλόγιο της παράστασης είναι παντελώς ελεύθερο. Ως λάτρης των χρωμάτων, χρησιμοποιώ συχνά χρωματικές κλίμακες που όμως εναλλάσσονται με διατονικά μέρη και ενίοτε -κλείνοντας ταπεινά το μάτι στο δάσκαλο Stravinsky- με οκτατονικές και ολοτονικές κλίμακες. Προσπαθώ, όπως και στη «Βασίλισσα του χιονιού», να εισαγάγω τα παιδιά στον υπέροχο κόσμο της όπερας. Απέφυγα τις -μεγάλης διάρκειας- μουσικές χειρονομίες έχοντας επίγνωση του περιορισμένου χρόνου που τα παιδιά κρατούν τη συγκέντρωσή τους, ενώ φρόντισα ώστε τις πιο «εγκεφαλικές» μουσικές κατασκευές να τις διαδέχονται αναγνωρίσιμες και εύκολες μελωδίες που να μπορούν τα παιδιά να «απορροφήσουν» γρήγορα και να αναπαράξουν ευχερώς.




> Οι παραστάσεις της όπερας για παιδιά και νέους Ο Ιβάν και το πουλί της φωτιάς που απευθύνονται σε σχολεία, θα συνοδεύονται από ομαδικές ξεναγήσεις των μαθητών στο Πάρκο του ΚΠΙΣΝ. Οι μαθητές ξεκινούν το δικό τους συναρπαστικό ταξίδι στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, όπως ο Ιβάν στο Μαύρο Δάσος (όπως αναφέρεται στο έργο), αναζητώντας το ταξίδι που κάνει το Πουλί της φωτιάς ανάμεσα στη χλωρίδα και την πανίδα.

































Θοδωρής Αμπαζής
Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς
Όπερα για παιδιά και νέους
Πρώτη παρουσίαση / Παραγγελία της ΕΛΣ
Πρωινές παραστάσεις – Ώρα έναρξης: 11.00
22, 25, 26, 29 Οκτωβρίου 2017
5, 7, 8, 12, 19, 21, 26, 28, 29 Νοεμβρίου 2017
3, 5, 6, 10, 17, 23, 24, 30, 31 Δεκεμβρίου 2017
Απογευματινές παραστάσεις – Ώρα έναρξης: 18.30
27 Οκτωβρίου 2017 & 2, 3 Ιανουαρίου 2018
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Μουσική σύνθεση-σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Ποιητικό κείμενο: Σοφιάννα Θεοφάνους
Σκηνικά-κοστούμια: Κέννυ Μακ Λέλλαν
Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

Τσάρος Βάτσλαβ: Δημήτρης Ναλμπάντης
Λύκος: Παναγιώτης Αθανασόπουλος
Μάγος Κοσέι: Βασίλης Δημακόπουλος
Ιβάν: Γιάννης Καλύβας
Βασίλι: Γιάννης Φίλιας
Ντιμίτρι: Νικόλας Μαραζιώτης
Πουλί της φωτιάς - Γελένα: Βάσια Ζαχαροπούλου
Νίνα: Λητώ Μεσσήνη
Μηλιά: Μαρία Κατριβέση
Αυλικοί: Χριστίνα Ασημακοπούλου, Βασίλης Δημακόπουλος, Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, Μαρία Κατριβέση, Μιχάλης Κατσούλης, Μιράντα Μακρυνιώτη, Λητώ Μεσσήνη
Δέντρα: Χριστίνα Ασημακοπούλου, Βασίλης Δημακόπουλος, Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, Μαρία Κατριβέση, Μιχάλης Κατσούλης, Μιράντα Μακρυνιώτη, Λητώ Μεσσήνη, Δημήτρης Ναλμπάντης
Κλεφτρόνια: Χριστίνα Ασημακοπούλου, Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, Μαρία Κατριβέση, Μιχάλης Κατσούλης, Νικόλας Μαραζιώτης, Μιράντα Μακρυνιώτη, Δημήτρης Ναλμπάντης, Γιάννης Φίλιας

Φωνητικό σύνολο: Χριστίνα Ασημακοπούλου, Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, Μαρία Κατριβέση, Μιχαήλ Κατσούλης, Μιράντα Μακρυνιώτη, Νικόλας Μαραζιώτης, Λητώ Μεσσήνη


 
Χριστούγεννα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Το Μουσείο προσκαλεί μικρούς και μεγάλους κατά τη διάρκεια των διακοπών των Χριστουγέννων να περιηγηθούν στο...
15.12.2017, 18:46
Αίγυπτος: Στο φως ακέφαλο άγαλμα που πιστεύεται ότι ανήκει στη θεά Αρτέμιδα
Η ανακάλυψη αυτή ανακοινώθηκε με μία σειρά άλλα σημαντική ευρήματα από αρχαιολογικές αποστολές
15.12.2017, 10:47
Τα λαστιχένια κορμιά των Pilobolus στο Μέγαρο
Μετά από τις sold out εμφανίσεις τους στο Ηρώδειο το 2003 και στο θέατρο Badminton το 2007, oι Pilobolus...
13.12.2017, 20:05
Προμηθέας 2017: Ένας νέος θεσμός για την Ελευθερία
Η απονομή των πρώτων βραβείων ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ 2017 που θέσπισε το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών – “Μάρκος Δραγούμης”...
13.12.2017, 15:33
Στην αντιπολίτευση της Βενεζουέλας απονεμήθηκε το φετινό Βραβείο Ζαχάρωφ
Το Βραβείο Ζαχάρωφ απονέμεται από το Ευρωκοινοβούλιο και τιμά τους αγώνες για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
13.12.2017, 15:28
ΗΠΑ: «Φεμινισμός» η λέξη της χρονιάς
Ο «φεμινισμός» είναι η λέξη της χρονιάς στις ΗΠΑ, κάτι που οφείλεται κυρίως στις επανειλημμένες φραστικές...
13.12.2017, 06:29
Δωρεάν στο internet 27.500 έγγραφα από τα αρχεία του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες
Το Πανεπιστήμιο του Τέξας ανήρτησε στο διαδίκτυο περίπου 27.500 έγγραφα από τα αρχεία του Κολομβιανού...
12.12.2017, 20:50
Τρία νέα βιβλία της σειράς Μικρές Εισαγωγές
Ο εκδοτικός οίκος Παπαδόπουλος κυκλοφόρησε τρία νέα βιβλία της γνωστής σειράς Μικρές Εισαγωγές.
12.12.2017, 15:57
Φέτος τα Χριστούγεννα γίνε και εσύ Αϊ -Βασίλης
H Εθνική Τράπεζα και ο ΣΚΑΪ, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Όλοι μαζί για το παιδί», διοργανώνουν για 6η...
12.12.2017, 12:58
Μεσαιωνικοί θησαυροί από τη Βαρσοβία στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Μετακινήσεις πληθυσμών, επικράτηση της χριστιανικής θρησκείας, Ούνοι Μαγιάροι, Σλαβένιοι και Σλάβοι, φυλές...
11.12.2017, 22:27

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ... | 20  Επόμενη

Σχόλια Αναγνωστών
Αποστολή Παραπόνων
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.
 

Κίνηση στην Αθήναmyroute.gr

Μποτιλιάρισμα

ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ, ΑΠΟ ΤΗ ΣΟΛΩΜΟΥ ΕΩΣ ΤΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ (καμία μεταβολή)