Επιτροπή Επανένωσης: Η μετακίνηση των Γλυπτών του Παρθενώνα υπονομευτική για το Βρετανικό Μουσείο

Η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να χρησιμοποιήσει ορισμένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα σε μια νέα έκθεση με αντικείμενο το ανθρώπινο σώμα στην ελληνική γλυπτική υπονομεύει το βασικό επιχείρημα του λονδρέζικου ιδρύματος εναντίον της επανένωσής τους στην Αθήνα, σχολίασε ο πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, Έντι Ο’ Χάρα.

Ορισμένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα μετακινηθούν για πρώτη φορά από το 1962 από την αίθουσα στην οποία εκτίθενται για να περιληφθούν σε έκθεση δίπλα σε γλυπτά από άλλες χώρες, στα οποία είναι εμφανής η επιρροή των κλασικών ελληνικών μοτίβων.

Ο κ. Ο’ Χάρα δήλωσε ότι η κίνηση του μουσείου «ανοίγει μια τρύπα στην ήδη φτωχή δικαιολόγηση της μη επιστροφής αυτών των γλυπτών στην Αθήνα ώστε να επανενωθούν με τα υπόλοιπα γλυπτά ή σε ορισμένες περιπτώσεις κυριολεκτικά με τα άλλα μισά κομμάτια τους».

Ο Έντι Ο’ Χάρα υπενθύμισε ότι το επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου είναι πως τα γλυπτά αποτελούν ουσιώδες στοιχείο της αφήγησης της ιστορίας της παγκόσμιας τέχνης και πολιτισμού που φιλοξενείται στο Λονδίνο.

Τα αντεπιχειρήματα της Επιτροπής υπέρ της επανένωσης είναι ότι η συλλογή των γλυπτών έχει νόημα μόνο στη συνολική της μορφή στην Αθήνα, ότι το βάρος στην υπόθεση πέφτει στο Βρετανικό Μουσείο που πρέπει να δικαιολογήσει τη μη επιστροφή στον τόπο όπου τα γλυπτά δημιουργήθηκαν και από όπου απομακρύνθηκαν υπό αμφιλεγόμενες συνθήκες και τέλος ότι στην αφηγηματική του Βρετανικού Μουσείου τα γλυπτά είναι απλά δείγματα στη θέση των οποίων η
ελληνική κυβέρνηση έχει προσφέρει εναλλακτικά δείγματα του κλασικού αρχαιοελληνικού
πολιτισμού.

«Τώρα το Βρετανικό Μουσείο ετοιμάζεται να ‘σπάσει’ τη συλλογή για να χρησιμοποιήσει κάποια από αυτά ως – μαντέψτε τι – δείγματα σε μια εντελώς ξεχωριστή αφηγηματική», είπε ο κ. Ο’ Χάρα.

Η ανακοίνωση καταλήγει με παρότρυνση προς το μουσείο να πράξει το σωστό και να κάνει αυτό που υποστηρίζει η κοινή γνώμη, όπως έχουν δείξει πολλές δημοσκοπήσεις.
Πηγή: Θανάσης Γκαβός, Λονδίνο