Ο ελληνικός κινηματογράφος αλλάζει πρόσωπο

Έλληνες σκηνοθέτες μίλησαν στη DW από τη Νυρεμβέργη για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το ελληνικό σινεμά σε καιρό κρίσης, για το σταδιακό μετασχηματισμό του και τις ελληνογερμανικές σχέσεις.

Βήμα στους Έλληνες σκηνοθέτες που βρέθηκαν τις προηγούμενες ημέρες στη Νυρεμβέργη έδωσε η τρίτη διοργάνωση των Ημερών Ελληνικού Κινηματογράφου στην πόλη της Βαυαρίας. Οι Έλληνες κινηματογραφιστές παρουσίασαν τις ταινίες τους στο κοινό και εξέφρασαν τις απόψεις τους για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο ελληνικό σινεμά.

«Το κοινό στις κινηματογραφικές αίθουσες μειώθηκε δραματικά το τελευταίο διάστημα» παρατήρησε ο Νίκος Καρκανεβάτος, ο οποίος παρουσίασε στη Νυρεμβέργη την ταινία του «Αθανασία». Όπως είπε, πολλοί Έλληνες προτιμούν για οικονομικούς λόγους να βλέπουν τηλεόραση από το να πάνε σινεμά, σχολιάζοντας ότι «όταν τα λεφτά τελειώνουν, οι περικοπές ξεκινούν από την τέχνη».

Τουρκικά σίριαλ αντί ελληνικών παραγωγών


Παρά το γεγονός ότι πολλοί Έλληνες αρκούνται στην τηλεόραση, οι τηλεοπτικές παραγωγές είναι εξαιρετικά φτωχές, σύμφωνα με τον Νίκο Κουτελιδάκη, ο οποίος εκπροσωπήθηκε στη Νυρεμβέργη με το «Τανγκό των Χριστουγέννων». Όπως είπε, το ζητούμενο στην ελληνική τηλεόραση είναι κυρίως τα ποσοστά τηλεθέασης και λιγότερο η ποιότητα. Αντιπροσωπευτικό αυτής της κατάστασης είναι για τον ίδιο το γεγονός ότι πολλοί ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί στην Ελλάδα έχουν αντικαταστήσει τις ελληνικές σειρές με τουρκικές.

Ο σκηνοθέτης σχολίασε μεταξύ άλλων και την έλλειψη προγραμματικής πολιτικής από πλευράς Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου υπογραμμίζοντας ότι για μεγάλο διάστημα παραμέλησε τις ανάγκες του ελληνικού κοινού. Ωστόσο, όπως είπε, στο μεταξύ αυτό αλλάζει δραστικά.

«Η παλέτα των ελληνικών ταινιών έχει εμφανώς μεγαλύτερη ποικιλία σε σχέση με το παρελθόν» διαβεβαίωσε και η Ειρήνη Παππά, διευθύντρια των Ημερών Ελληνικού Κινηματογράφου της Νυρεμβέργης. Όπως λέει, γίνονται ταινίες που ασκούν κριτική σε ανυπόφορες καταστάσεις που παρατηρούνται στην Ελλάδα.

Κριτική στα κακώς κείμενα

Τέτοια κριτική ασκεί, για παράδειγμα, ο Σωτήρης Γκορίτσας μέσα από την ταινία του «Απ’ τα κόκαλα βγαλμένα», όπου στιγματίζει με κωμικοτραγικό τρόπο τα κακώς κείμενα του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Ο Σ. Γκορίτσας :«θέλω μέσα από τις ταινίες μου να παρουσιάζω πάντα την επικαιρότητα και την πραγματικότητα στην Ελλάδα». Όπως λέει, ολοένα περισσότεροι συνάδελφοί του ασχολούνται με την οικονομική κρίση και τις προεκτάσεις αυτής, όπως τη μετανάστευση νέων στο εξωτερικό προς αναζήτηση εργασίας.

Στην ερώτηση τι ρόλο παίζουν οι Γερμανοί για τους Έλληνες σκηνοθέτες απαντά αυθόρμητα ο σκηνοθέτης της ταινίας «Νήσος 2» Αντώνης Αγγελόπουλος: «Έναν κωμικοτραγικό ρόλο. Θεωρώ ότι οι Γερμανοί πολιτικοί εμφανίζονται σαν δάσκαλοι απέναντι στην Ελλάδα». Όπως επισήμανε ο Αντ. Αγγελόπουλος, "αντί όμως να ενθαρρύνει τον μαθητή και να ξυπνήσει τις ικανότητές του, απλά τον τιμωρεί».
Πηγή: Thomas Senne, Άρης Καλτιριμτζής