H κρίση «δεν αφορά» την υψηλή ραπτική

Αν και η οικονομική κρίση επηρεάζει ολοένα και περισσότερο την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, διάσημοι οίκοι μόδας και νέες εταιρίες ρούχων σημειώνουν μεγάλα κέρδη. Ιδιαίτερα μάλιστα στην Ασία.

Μία καμπαρντίνα Βurberry, μία τσάντα Louis Vuitton ή ένα ρολόι χειρός Cartier… Αν και η οικονομία διανύει μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, τα είδη πολυτελείας εξακολουθούν να σημειώνουν πολύ καλές πωλήσεις, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στις χώρες με αναδυόμενες οικονομίες. Μία πρόσφατη έρευνα της διεθνούς συμβουλευτικής εταιρίας Bain & Company του Μονάχου έφερε ενδιαφέροντα στοιχεία στη δημοσιότητα για το θέμα.

Ο τζίρος στα είδη πολυτελείας ξεπέρασε φέτος τα 200 δισ. ευρώ

Η Bain & Company ερευνά από το 2000 σε συνεργασία με την ιταλική εταιρία μάνατζμεντ Fondazione Altagamma, το επίπεδο κερδών σε 230 διεθνείς εταιρίες ειδών (ένδυσης, υπόδυσης και αξεσουάρ) πολυτελείας. Η έρευνα δείχνει ότι ο συγκεκριμένος τομέας, όχι μόνο δεν πλήττεται από την κρίση, αλλά διαρκώς αυξάνει τις εξαγωγές του, δίχως να περιορίζεται, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, στο καταναλωτικό κοινό περιορισμένων «πλούσιων» κατά κανόνα περιοχών.

Οι Ασιάτες κατέχουν πλέον με διαφορά την πρωτιά στην αγορά πολυτελών ρούχων και αξεσουάρ, σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα. «Πρόκειται για μία μόδα που εμφανίστηκε στα μέσα της τελευταίας δεκαετίας», επισημαίνει σε συνέντευξή του στη DW o Γιόζεφ Μίνγκ, συνεργάτης της Bain & Company και ειδικός στα ζητήματα καταναλωτών.

Κίνα, η χώρα με το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης

Κατά 2-3% στην Ευρώπη, 5-7% στις ΗΠΑ και 2% στην Ιαπωνία αυξήθηκαν τα κέρδη των μεγάλων οίκων μόδας τη φετινή χρονιά. Στο μεταξύ, ενώ η Κίνα μετατρέπεται σε έναν παγκόσμιο οικονομικό κολοσσό, η αύξηση στις πωλήσεις των εν λόγω εταιρειών εκεί ανέρχεται σε ποσοστό 20%. «Κοντά στα αριθμητικά δεδομένα της Κίνας βρίσκονται κι εκείνα της Ρωσίας και την Ινδίας, περιοχές στις οποίες αυξήθηκε αισθητά η ζήτηση για πολυτελείς μάρκες ρούχων», σημειώνει ο Γ. Μινγκ.

Στις χώρες όπου το αγοραστικό κοινό δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στις ακριβές μάρκες συγκαταλέγονται η Βραζιλία, το Μεξικό, η Τουρκία αλλά και το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν, η Ινδονησία, η Μαλαισία, η Ν. Αφρική και το Βιετνάμ.

Την κατηγορία των καταναλωτών που αγαπούν τα ακριβά ρούχα σε Ευρώπη και ΗΠΑ απαρτίζει, όσο περνάει ο καιρός, όλο και γηραιότερος κόσμος. Η κατάσταση όμως είναι διαφορετική στις ασιατικές χώρες, όπου οι ομάδες πελατών σε καταστήματα με ρούχα υψηλής ραπτικής αποτελείται από όλο και πιο νεαρές ηλικίες.

Μεταβατική περίοδος στις αγορές

Σύμφωνα με την Bain & Company του Μονάχου, η αγορά ρούχων και γενικά ειδών πολυτελείας βρίσκεται εντούτοις σε μεταβατική κατάσταση. Τη συστηματική αύξηση στις αγορές μέσω ίντερνετ διαδέχεται η μείωση στις πωλήσεις των πολυκαταστημάτων. Από την άλλη πλευρά όμως, τα μαγαζιά των μεγάλων μόδιστρων και των εταιριών παραγωγής ρούχων πολυτελείας παραμένουν διαχρονικά.

Για το Γ. Μινγκ όμως σε μία περίοδο κρίσης και λιτότητας ακόμη και οι καλά εδραιωμένοι οίκοι μόδας πρέπει να λάβουν στα σοβαρά τα νέα οικονομικά δεδομένα, κυρίως αυτά που αφορούν την εμφάνιση πολλών διεθνών αλυσίδων καταστημάτων που ειδικεύονται στο «οικονομικό» ρούχο. «Οι χαμηλές τιμές που έχουν εισάγει στις αγορές νεοσύστατες εταιρίες είναι κάτι που πρέπει να ανταγωνιστούν», υποστηρίζει. Ωστόσο τις υψηλές τιμές στα συγκεκριμένα είδη διαμορφώνουν μέχρι ενός σημείου οι ίδιοι οι πελάτες, βάσει της προσφοράς και της ζήτησης.
Πηγή: Monika Lohnmuller, Χρύσα Βαχτσεβάνου, υπεύθ. σύνταξης: Δήμητρα Κυρανούδη