Κλείσιμο

Μεγαλοπρεπή εγκαίνια, βαρυσήμαντα μηνύματα

Με την ξενάγηση των προσκεκλημένων από τον πρόεδρο κ. Δ. Παντερμαλή στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης ολοκληρώθηκε η λαμπρή τελετή των εγκαινίων, μία τελετή που συγκέντρωσε τα φώτα όλου του κόσμου και έστειλε το καλύτερο μήνυμα για επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.

Στην προθήκη του δαπέδου της πρώτης αίθουσας των κλιτύων (που υπήρχε ήδη ένα σύνολο σπασμένων αγγείων από την τελετή θεμελίωσης σπιτιού του 3ου αιώνα π.Χ.) τοποθετήθηκε ένα ακόμα αγγείο, ένας σκάνθαρος (ποτήρι κρασιού). Στη συνέχεια με τα λόγια "η Αθηναία Θεά της πόλης μένει εδώ. Να μην μπει μέσα κανένα κακό", δόθηκε και το σύνθημα για την έναρξη της ξενάγησης που περιελάμβανε μερικά από τα σημαντικότερα σημεία από τα 4.000 εκθέματα που φιλοξενούνται στο Μουσείο.

Μπροστά στην θέση της Ανατολικής Ζωφόρου τοποθετήθηκε στο εκμαγείο της μορφής της Ίριδας το αυθεντικό κεφάλι που βρισκόταν στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης.

Κυριολεκτικά μαγεμένοι από την ατμόσφαιρα του εσωτερικού, αλλά και του εξωτερικού χώρου του νέου Μουσείου οι καλεσμένοι ολοκλήρωσαν τον περίπατο στην ταράτσα του 3ου ορόφου όπου παρακολούθησαν το "ζωντάνεμα" των αγαλμάτων από τις βιντεοπροβολές που έχει επιμεληθεί η Αθηνά Τσαγκάρη.

«Είναι ώρα να επουλωθούν οι πληγές του μνημείου με την επιστροφή των μαρμάρων που τους ανήκουν». Με αυτή τη φάση ο πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κάρολος Παπούλιας ολοκλήρωσε το χαιρετισμό του, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση για την ανάγκη επιστροφής των μαρμάρων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο.

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας έκανε λόγο για ένα σύγχρονο μουσείο και ένα οικουμενικό μνημείο, τόνισε ότι «η Ελλάδα αποδεικνύει το σεβασμό της προς την ιστορία» και κατέληξε λέγοντας ότι «τα μηνύματα και οι συμβολισμοί του Ιερού Βράχου της Ακροπόλεως... μεταφέρουν σε κάθε γωνιά του κόσμου την ουσία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού: Δημοκρατία, γνώση, λιτότητα, αισθητική. Για εμάς τους Έλληνες είναι κάτι παραπάνω. Είναι η ταυτότητά μας και η περηφάνια μας».

«Κτήμα Οικουμενικού Πολιτισμού» και «λαμπρό σημείο αναφοράς» χαρακτήρισε το νέο Μουσείο της Ακρόπολης ο πρωθυπουργός κ. Κώστας Καραμανλής και συνέχισε λέγοντας: «Στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης όλος ο Κόσμος βλέπει τη μορφή που παίρνουν πανανθρώπινα και αιώνια ιδανικά. Στο Μουσείο της Ακρόπολης, όλος ο κόσμος μπορεί τώρα να διαπιστώνει ότι αυτές οι μορφές, αυτά τα ιδανικά, μπορούν να επανενωθούν και να ανακτήσουν την ακτινοβολία τους».

Ακόμα, ο πρωθυπουργός έκανε ειδική αναφορά στον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τη Μελίνα Μερκούρη, ενώ δεν παρέλειψε και όλους όσοι «κατέθεσαν εδώ την έμπνευση, το πάθος και τη δουλειά τους», αναφερόμενος σε επιστήμονες, αρχιτέκτονες, μηχανικούς αρχαιολόγους και εργάτες.

Ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς τοποθετεί θραύσμα της ζωφόρου του Παρθενώνα σε γύψινο εκμαγείο μετόπης «Καρπό πολλών προσπαθειών και ετών απ΄ όλες τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου» χαρακτήρισε ο υπουργός Πολιτισμού κ. Αντώνης Σαμαράς το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, κατά την ομιλία του λίγο πριν τα επίσημα εγκαίνια. Ο κ. Σαμαράς έκανε αναφορά στον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τον οποίο χαρακτήρισε «εμπνευστή», αναφέρθηκε στην αξέχαστη Μελίνα η οποία -όπως είπε- «συνέχισε τις προσπάθειες», μίλησε για τον Κ. Σημίτη ο οποίος το 2000 δρομολόγησε την τελευταία φάση και ολοκλήρωσε με τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, υπό των ημερών του οποίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου.

Ο κ. Σαμαράς έκανε λόγο για ημέρα χαράς, τόνισε ότι οι θησαυροί του συμβολίζουν ιδέες, αξίες και ιδανικά που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και ανήκουν σε όλη τον κόσμο, ενώ χαρακτήρισε «έγκλημα» τη λεηλασία των γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο. «Το νέο Μουσείο δεν είναι μουσείο στέρησης, αλλά κορυφαίο μουσείο παρά τα τραύματα... Δεν μπορούμε να προδώσουμε την ακεραιότητα του μνημείου, μπορούμε όμως να συνεργαστούμε και να συμφωνήσουμε με το Βρετανικό Μουσείο. Τα Μάρμαρα θα επιστρέψουν», κατέληξε ο υπουργός Πολιτισμού.

Ως «τόπο μεγάλης σημασία για την ανθρωπότητα», χαρακτήρισε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο γενικός διευθυντής της ΟΥΝΕΣΚΟ, Κοϊσίρο Ματσούρα και τόνισε ότι ο Οργανισμός είναι έτοιμος να βοηθήσει και να συγκαλέσει τις απαραίτητες συναντήσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βρετανία, «με σκοπό να επιτευχθεί μια αμοιβαίως ικανοποιητική λύση στο θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα».

«Η αναμονή άξιζε», τόνισε ο πρόεδρος της Κομισιόν κ. Μπαρόζο, ενώ ο κ. Δημήτρης Παντερμανλής, αφού περιέγραψε με γλαφυρότητα τη διαδικασία της συμβολικής θεμελίωσης του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, εξήγησε ότι «όταν οι αρχαίοι έχτιζαν το σπίτι τους, φρόντιζαν συχνά να το προστατεύουν από το "κακό" με επιγραφή πάνω σε πλάκα». «Για το Μουσείο της Ακρόπολης, πρόσθεσε ο κ. Παντερμαλής, η αποτρεπτική επιγραφή πάνω στην πλάκα θα ανέγραφε ότι "η Αθηναία θεά της πόλης μένει εδώ. Να μην μπει μέσα κανένα κακό».

Για τεράστιο έργο που ανήκει σε όλους του Έλληνες και προβάλλει τον αρχαίο πολιτισμό μας σε παγκόσμιο επίπεδο, έκανε λόγο στο ΣΚΑΪ 100,3 ο κ. Πέτρος Μολυβιάτης, στενός συνεργάτης του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Ο κ. Μολυβιάτης υπενθύμισε ότι ήταν το 1976 όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ασχολήθηκε με την αναστήλωση της Ακρόπολης και συνέλαβε την ιδέα τα εκθέματα του τότε Μουσείου της Ακρόπολης να μεταφερθούν σε ένα μοντέρνο – σύγχρονο Μουσείο, ενώ επισήμανε ότι δε θα πρέπει να παραβλέψουμε το σημαντικό έργο κυβερνήσεων και υπουργών Πολιτισμού στα 33 χρόνια που μεσολάβησαν.

Πηγή: skai.gr