Η κίνηση της αγοράς τη Black Friday

Για δεύτερη φορά στην Ελλάδα, πραγματοποιείται ο διεθνής θεσμός των καταστημάτων, η «Black Friday». Φέτος τα ελληνικά καταστήματα  συμμετείχαν αισθητά πιο οργανωμένα σε σχέση με πέρυσι στο συγκεκριμένο θεσμό με προσφορές και εκπτώσεις. 

Η ΕΣΕΕ θέλοντας να διερευνήσει τη δεύτερη συμμετοχή στη «BlackFriday», στις κατά τόπους εμπορικές αγορές αλλά και να εξετάσει το αν τελικά υιοθετήθηκε από την αγορά, συγκέντρωσε τη γνώμη των Εκπροσώπων των Εμπορικών Συλλόγων, πραγματοποιώντας  ποιοτική έρευνα σε κεντρικές πόλεις της χώρας στο εκτενές δίκτυο Συλλόγων-Μελών της. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε δειγματοληπτική έρευνα σε τυχαίο δείγμα επιχειρήσεων των κλάδων που συμμετέχουν σε εκπτωτικές περιόδους, δηλαδή επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού, αθλητικών ειδών και παιχνιδιών. 

Τα βασικά συμπεράσματα που συνάγονται είναι τα ακόλουθα: 
Τα εμπορικά καταστήματα έλαβαν καλύτερη ενημέρωση σε σχέση με πέρυσι, με αποτελέσματα να υπάρξει μια καλύτερη οργάνωση για τη συμμετοχή τους. 
Για το μεγαλύτερο μέρος των καταστημάτων η πρακτική της «BlackFriday» κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν τη συγκεκριμένη μέρα. 
Με βάση τους Εκπροσώπους των Εμπορικών Συλλόγων οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκανστις περισσότερες περιοχές σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι τη συγκεκριμένη ημέρα. 
Παρόλο τη θετική επιρροή στις πωλήσεις, η πλειονότητα του εμπορικού κόσμου σε γενικές γραμμές κρίνει αρνητικά την εν λόγω πρακτική για τις μικρές επιχειρήσεις. 

Οι Εμπορικοί Σύλλογοι για τη   «BLACK FRIDAY» σε κεντρικές πόλεις
Σύμφωνα με τους Εκπροσώπους των Εμπορικών Συλλόγων σε κεντρικές πόλεις, σημειώνεται ότι  η συμμετοχή των καταστημάτων φέτος ήταν εμφανώς μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, δεδομένου τόσο της πληροφόρησης που υπήρχε αλλά και της οργάνωσης που προηγήθηκε για τη συγκεκριμένη ημέρα.  
Παρακάτω, παρατίθενται ποιοτικά, οι εκτιμήσεις των Εκπροσώπων των Εμπορικών Συλλόγων σε κεντρικές πόλεις σχετικά με τη συμμετοχή των καταστημάτων της περιοχής τους στην «BlackFriday»,και με το πως κινήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη ημέρα.
Οι κεντρικές αγορές της Αττικής:

1. Η Αθήνα
Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας συμμετείχε η πλειονότητα των καταστημάτων (80-90%), σε αντίθεση με πέρυσι όπου συμμετείχε μικρό ποσοστό και κυρίως τα επώνυμα και οι αλυσίδες.
Οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση  με την περυσινή BlackFriday. 

2. Ο Πειραιάς
Η πλειονότητα των καταστημάτων της πόλης (70%) συμμετείχε φέτος  στην πρακτική ( έναντι του 40-50% που συμμετείχε πέρυσι). 
Οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την περυσινή εφαρμογή του BlackFriday, καθώς φέτος συμμετείχαν και επιχειρήσεις που δεν είχαν λάβει μέρος πέρυσι. 
Το καταναλωτικό κοινό φάνηκε πιο ενημερωμένο σε σχέση με πέρυσι με αποτέλεσμα να ενισχυθεί κατά πολύ η επισκεψιμότητα της αγοράς της πόλης. 

3. Περιστέρι
Συμμετείχε περίπου 35-40% των εμπορικών καταστημάτων της εμπορικής αγοράς (έναντι του περυσινού 15%).
Οι πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με πέρυσι, παρουσίασαν διαφοροποίηση με βάση το είδος εμπορίας. Συγκεκριμένα στα ηλεκτρικά είδη, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, ενώ στους υπόλοιπους κλάδους παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. 

4. Ν. Ιωνία 
Στην εμπορική αγορά της περιοχής συμμετείχε πάνω από το 60% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ πέρυσι η πρακτική είχε υιοθετηθεί από πολύ λίγα καταστήματα (10-15%).
Σημειώθηκαν υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι.

5. Κηφισιά 
Στην εμπορική αγορά της Κηφισιάς συμμετείχαν 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις, ποσοστό φανερά πιο ενισχυμένο από πέρυσι όπου συμμετείχαν πολύ λίγα καταστήματα και κυρίως οι αλυσίδες. 
Οι πωλήσεις κινηθήκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περυσινή εφαρμογή. 

6. Μαρούσι 
Συμμετείχε το 30% των επιχειρήσεων της εμπορικής αγοράς. 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου αλλά χαμηλότερα σε σχέση με την περυσινή εφαρμογή του blackFriday. 

7. Χαλάνδρι 
Συμμετείχε το 80-90% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, έναντι του περυσινού το 30-40%.
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι. 
Τη συγκεκριμένη ημέρα σημειώθηκε υψηλή επισκεψιμότητα στην αγορά του Χαλανδρίου.

8. Γλυφάδα
Καθολική συμμετοχή των καταστημάτων στην εμπορική αγορά της Γλυφάδας.
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα

9. Κερατσίνι
Συμμετείχε το 80-90% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα

10. Η Θεσσαλονίκη:
Συμμετοχή κατά 90% των επιχειρήσεων της αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και κατά 60-70% στην περιφέρεια. 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια  επίπεδα. Σημειώθηκε ότι οι εκπτώσεις που έκαναν τα καταστήματα κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα το καταναλωτικό κοινό να μην ικανοποιηθεί πλήρως. 

11. Η Πάτρα: 

Συμμετοχή 85-90% φέτος σε αντίθεση  με πέρυσι που συμμετείχαν  κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες και μόλις το 10% των εμπορικών καταστημάτων (10%). 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλοτέρα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

Η Υπόλοιπη Ελλάδα:
12. Αλεξανδρούπολη 
Στην εμπορική αγορά της Αλεξανδρούπολης συμμετείχαν καθολικά τα εμπορικά καταστήματα, ενώ πέρυσι που η συμμετοχή ήταν πολύ χαμηλή (10%).
Υψηλότερες ήταν οι πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με πέρυσι

13. Λάρισα
Στη Λάρισα συμμετείχε το σύνολο των εμπορικών καταστημάτων, ενώ πέρυσι που συμμετείχαν  κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες και  μόλις το 10% των  εμπορικών καταστημάτων (10%). 
Υψηλότερες ήταν οι πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με πέρυσι

14. Σπάρτη
Στη Σπάρτη συμμετείχε το ήμισυ των καταστημάτων της αγοράς (50%) και κυρίως καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και ηλεκτρονικά.  Πέρυσι, συμμετείχαν κυρίως μεγάλες αλυσίδες και επώνυμα καταστήματα, ενώ τα μικρότερα καταστήματα δεν ήταν προετοιμασμένα.
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα. 

15. Βόλος
Συμμετοχή 70-80% των καταστημάτων, ενώ πέρυσι συμμετείχαν μόνο οι μεγάλες αλυσίδες.
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα. 
Δεδομένου ότι πέρυσι συμμετείχαν μόνο οι αλυσίδες, φέτος φαίνεται ότι ο τζίρος «μοιράστηκε» με αποτέλεσμα να ενισχυθούν οι πωλήσεις στα μικρά καταστήματα. 

16. Ρέθυμνο
Συμμετοχή μόλις του 5% των καταστημάτων, σημειώνοντας αντίστοιχη εικόνα με πέρυσι με τις αλυσίδες μόνο να συμμετέχουν. 
Πωλήσεις στα ίδια επίπεδα.

17. Πύργος 
Συμμετοχή του 70% των καταστημάτων, σε αντίθεση με πέρυσι όπου δεν υπήρξε ιδιαίτερη συμμετοχή(10%και οι πολυεθνικές). 
Αυξημένες πωλήσεις τη σημερινή ημέρα σε σύγκριση με πέρυσι.

18. Κομοτηνή
Συμμετοχή 70% των καταστημάτων. 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα και «τράβηξαν» το τζίρο των επόμενων ημερών.

19. Αίγιο 
Συμμετοχή 70% των καταστημάτων
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, κυρίως στα ηλεκτρονικά είδη.

20. Βέροια 
Συμμετοχή του συνόλου των καταστημάτων της αγοράς. 
Οι πωλήσεις σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

21. Σέρρες
Συμμετοχή 80% των καταστημάτων της εμπορικής αγοράς 
Οι πωλήσεις σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

22. Τρίκαλα
Συμμετοχή 70% των καταστημάτων της εμπορικής αγοράς 
Οι πωλήσεις σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

23. Λαμία 
Συμμετοχή 70% των καταστημάτων της εμπορικής αγοράς, σε αντίθεση με πέρυσι που η συμμετοχή ήταν πολύ χαμηλή.  
Οι πωλήσεις σε εμφανώς  υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

24. Χαλκίδα 
Συμμετοχή 70-75% των καταστημάτων.
Οι πωλήσεις σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

25. Έδεσσα 
Καθολική συμμετοχή (95%) των εμπορικών καταστημάτων
Οι πωλήσεις σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

26. Καλαμάτα
Συμμετοχή 60% των καταστημάτων της πόλης.
Οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

27. Μεσολόγγι
Συμμετοχή 40% των καταστημάτων της αγοράς. 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα με πέρυσι

28. Θήβα

Συμμετοχή 30% των καταστημάτων της αγοράς. 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα με πέρυσι

29. Καστοριά 
Συμμετοχή 30% των καταστημάτων της περιοχής 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

30. Νάουσα 
Συμμετοχή 20% των καταστημάτων της περιοχής 
Οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι

31. Φλώρινα 
Δεν συμμετείχαν τα καταστήματα της περιοχής στη Black Friday

32. Γρεβενά 
Συμμετοχή 15-20% των καταστημάτων της περιοχής, ενώ πέρυσι δεν συμμετείχαν καθόλου. 

Οι εμπορικές επιχειρήσεις για τη φετινή BlackFriday
Η πρακτική της «Black Friday»κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν τη συγκεκριμένη μέρα στην πλειονότητα των εμπορικών καταστημάτων. Πρακτικά η εισροή μεγαλύτερου αριθμού πελατών αντιστάθμισε το ποσοστό των εκπτώσεων που πραγματοποιήσαν τα καταστήματα. Τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται σε είδη οικιακού εξοπλισμού και ειδών τεχνολογίας, είναι εκείνα που ωφελήθηκαν περισσότερο και εν συνεχεία οι επιχειρήσεις του κλάδου της ένδυσης και υπόδησης. 
Παρ’ όλο που οι πωλήσεις κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα την Black Friday, σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, ο εμπορικός κόσμος στην πλειονότητά του κρίνει τη συγκεκριμένη πρακτική αρνητικά. Τούτο γιατί, τα οφέλη που αποκομίζουν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και αλυσίδες είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα  των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ίσως αυτός να είναι και ο κυριότερος λόγος που εμπορικός κόσμος έρχεται αντίθετος με τέτοιου είδους πρακτικές.

Από τα καταστήματα που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρθηκαν ποιοτικά τα παρακάτω σχόλια σχετικά με την πρακτική της Black Friday.

Από μεγάλο μερίδιο των ερωτώμενων σημειώθηκε ότι φέτος τα καταστήματα ήταν εμφανώς πιο ενημερωμένα σε σχέση με πέρυσι.  Δεδομένου της καλύτερης πληροφόρησης  και οργάνωσης, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα τη συγκεκριμένη ημέρα. 
Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι όσοι διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα- κυρίως καταστήματα ηλεκτρικών ειδών- σημείωσαν αύξηση του τζίρου τους τη συγκεκριμένη ημέρα. 
Η εμπορική κίνηση συγκεντρώθηκε τη συγκεκριμένη ημερά, ενώ τις επόμενες ημέρες ήταν μειωμένη.
Τα μικρά καταστήματα και κυρίως εκείνα που δεν βρίσκονται σε κεντρικές περιοχές δεν επωφελούνται από τη συγκεκριμένη πρακτική, είτε συμμετέχουν είτε όχι.  
Σημαντικές αναφορές πραγματοποιήθηκαν για τη συνεχή πραγματοποίηση εκπτώσεων/ προσφορών καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου, εύρημα που σημειώνεται και σε έρευνες  των τακτικών περιόδων εκπτώσεων. 
Τέλος, υπήρξαν και ορισμένες αναφορές σχετικά με το ότι η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια  δρα  ανασταλτικά για το τζίρο της χριστουγεννιάτικης περιόδου και απευθύνεται περισσότερο σε μεγαλύτερες  επιχειρήσεις με μεγαλύτερα περιθώρια κέδρους. 

Εν κατακλείδι, παρόλο που η αγορά λειτούργησε θετικά απέναντι στην εν λόγω πρακτική, με τις πωλήσεις να ενισχύονται τη συγκεκριμένη ημερά, δεν παύει να αποτελεί μια πρακτική που κρίνεται αρνητικά από τους καταστηματάρχες. Το παρόν εύρημα συνδέεται άμεσα με τις επιφυλάξεις που δημιουργεί η ίδια η πρακτική σχετικά τόσο με την αναδιανομή του τζίρου υπέρ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων (αλυσίδων), αλλά και την απορρόφηση του τζίρου των επόμενων ή προηγούμενων ημερών της συγκεκριμένης ημέρας, αλλά και του επερχόμενου χριστουγεννιάτικου τζίρου.

Πηγή: skai.gr