Ουραγός η Ελλάδα στην ηλεκτροκίνηση–Καθυστέρηση στις νέες πινακίδες του KOK

Ουραγός στις υποδομές για την ηλεκτροκίνηση συγκριτικά με άλλα Ευρωπαϊκά Κράτη που συμβαδίζουν ήδη στους στόχους της ΕΕ αποδεικνύεται η χώρα μας όπως αποδεικνύεται και από μελέτες.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα η Ελλάδα πέρασε μέσω τροπολογίας στον νόμο για τον καινούριο τρόπο εξέτασης οδήγησης, τις νέες πινακίδες σήμανσης στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Πρόκειται για τρεις πινακίδες οι οποίες έρχονται να προστεθούν στις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ρυθμίζοντας έτσι θέματα σχετικά με τη σήμανση των σημείων επαναφόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Ειδικότερα, με την πρώτη πινακίδα ορίζεται η θέση – σημείο επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητου οχήματος, με την δεύτερη ότι επιτρέπονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ενώ με την τρίτη σήμανση, ότι εξαιρούνται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.


Σύμφωνα με τους στόχους που έθεσε προ ολίγων μηνών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα CO2 στα νέα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, θα πρέπει να μειωθούν κατά 30% έως το 2030, σε σχέση με τις εκπομπές το 2021.

Η Ελλάδα, όπως προκύπτει από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, που κατατέθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση στην Κομισιόν για έγκριση, στοχεύει να πετύχει διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων 1% της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2021 και περίπου 10% το 2030. Και ξεκινά από πολύ χαμηλή βάση, καθώς λιγότερα από 300 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν νόμιμα στη χώρα στα τέλη του 2018 ενώ οι σταθμοί φόρτισης, σχεδόν όλοι τοποθετημένοι από διωτική πρωτοβουλία, περιορίζονταν σε 70-80 σε όλη την επικράτεια. Και αυτή η βάση είναι πολύ χαμηλή για να υπάρξει ανάπτυξη του τομέα, ιδίως εφόσον ο δημόσιος τομέας δεν έχει κάνει ακόμη στρατηγική επιλογή να γίνει η ηλεκτροκίνηση βασική τεχνολογία αγοράς νέων οχημάτων.



Κάτι τέτοιο άλλωστε, είχε παραδεχτεί και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), αφού όπως είχε σημειώσει σχολιάζοντας τις προκλήσεις της ΕΕ η «Ελλάδα συνεχίζει δυστυχώς να βρίσκεται σε δυσμενή θέση όσον αφορά την αγορά ηλεκτροκίνησης. Δεν είναι μόνο η κρίση που ευθύνεται για τη μη πρόοδο της αγοράς. Είναι η πλήρης απουσία οικονομικών κινήτρων, οι πολύπλοκες διαδικασίες μεταξύ δήμων και αρμόδιων φορέων για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης, η εξαίρεση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από τα κοινοτικά προγράμματα στήριξης επιχειρήσεων, αλλά και η μη προώθηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων υπηρεσίας από την τοπική αυτοδιοίκηση».

Στον αντίποδα, στην Ευρώπη, υπάρχουν χώρες οι οποίες έχουν προγραμματίσει ήδη τις πράσινες μεταφορές  στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού. Αγγλία και Γαλλία ανακοίνωσαν πρόσφατα την πρόθεση τους να απαγορεύσουν το 2040 τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Αντίστοιχα, η Νορβηγία που έχει μερίδιο 29% στην αγορά των ηλεκτροκίνητων, φιλοδοξεί να έχει 100% ηλεκτρικό στόλο ως το 2025.

Στην Ολλανδία, τα οχήματα μηδενικών ρύπων εκπίπτουν από τα τέλη ταξινόμησης. Στην Ισπανία, τα αυτοκίνητα με εκπομπή CO2 έως 50γρ/χλμ. επιδοτούνται από 3.000 έως 6.500 ευρώ. Στη Γερμανία παρέχεται δωρεάν στάθμευση ελεύθερη κίνηση στις λεωφορειολωρίδες.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα της εταιρείας LeasePlan που πραγματοποιήθηκε στο φετινό Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF) στο Νταβός, προκύπτει ότι η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Σουηδία και η Αυστρία είναι οι καλύτερα προετοιμασμένες χώρες στην Ευρώπη για την επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων, με την Ελλάδα ωστόσο να βρίσκεται στην προτελευταία θέση με συνολική βαθμολογία 10 βαθμούς.

Τα βασικά σημεία από την έρευνα είναι:

– Σε σύγκριση με πέρσι, και οι 22 χώρες του LeasePlan EV Readiness Index 2019 παρουσίασαν βελτίωση στην ετοιμότητα για ηλεκτρικά οχήματα, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης διαθεσιμότητας νέων ηλεκτρικών μοντέλων με μεγαλύτερο εύρος και βελτιωμένη υποδομή φόρτισης.
– Η Φινλανδία (+7 θέσεις), η Γερμανία (+4) και η Πορτογαλία (+4) βελτίωσαν σημαντικά την κατάταξή τους, ως αποτέλεσμα των καλύτερων υποδομών φόρτισης, του υψηλότερου ποσοστού αδειών ηλεκτρικών οχημάτων και των πιο ελκυστικών κυβερνητικών κινήτρων.
– Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων είναι 3,1% στην Πορτογαλία, 5,1% στην Ολλανδία, 5,2% στη Φινλανδία και 7,6% στη Σουηδία, ενώ η Νορβηγία παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης με ποσοστό 53% στα οχήματα που καταγράφθηκαν πρόσφατα.
– Η Ολλανδία διαθέτει τα περισσότερα διαθέσιμα δημόσια σημεία φόρτισης (83.196), με την Γερμανία να ακολουθεί (37.405) καθώς και τη Γαλλία (34.558). Προσαρμόζοντας τα στοιχεία σε σχέση με το μέγεθος του πληθυσμού, οι τρεις πρώτες χώρες είναι τώρα η Ολλανδία (4,8 βύσματα φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους), η Νορβηγία (4,5) και το Λουξεμβούργο (1,9).
– Η Αυστρία, η Ιρλανδία, η Γερμανία και η Ολλανδία σημείωσαν την υψηλότερη βαθμολογία ως προς την κρατική υποστήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων επιδοτήσεων αγοράς, φορολογικών οφελών, φόρων ιδιοκτησίας, φορολογικών πλεονεκτημάτων εταιρειών και παροχών ΦΠΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δείκτης LeasePlan EV Readiness Index 2019 αποτελεί μία ολοκληρωμένη ανάλυση της ετοιμότητας 22 ευρωπαϊκών χωρών σχετικά με τη στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα. Ο δείκτης βασίζεται σε τέσσερις παράγοντες: την ωριμότητα της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (συμπεριλαμβανομένων και των φορτιζόµενων υβριδικών), την ωριμότητα της υποδομής για ηλεκτρικά οχήματα, τα κυβερνητικά κίνητρα αλλά και στην εμπειρία της LeasePlan στα ηλεκτρικά οχήματα σε κάθε χώρα.

Πηγή: Euractiv.gr