Κλείσιμο

Ταξίδι στο αύριο της ηλεκτροκίνησης

Αναμφι?βολα, το με?λλον ει?ναι η ηλεκτροκι?νηση. Η?δη οι περισσο?τεροι κατασκευαστε?ς επενδυ?ουν ασυ?λληπτα κονδυ?λια για την εξε?λιξη των ηλεκτροκι?νητων οχημα?των (για λο?γους συντομι?ας ας τα αποκαλου?με EV, δηλαδη? Electric Vehicle) και κυρι?ως για τη βελτι?ωση των χαρακτηριστικω?ν απο?δοσης των συσσωρευτω?ν (μπαταριω?ν). Βλε?πετε, σε αντι?θεση με ε?να συμβατικη?ς τεχνολογι?ας αυτοκι?νητο, ε?να EV ε?χει πολυ? απλου?στερη δομη?, καθω?ς το συ?στημα προ?ωση?ς του αποτελει?ται απο? τρι?α βασικα? με?ρη: το δι?κτυο, τον ηλεκτροκινητη?ρα και τις μπαταρι?ες.

TOY ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Ουσιαστικα?, οι τελευται?ες αποτελου?ν το «ρεζερβουα?ρ» της προς κατα- να?λωση ηλεκτρικη?ς ενε?ργειας και οι ειδικοι? καλου?νται να επιλυ?σουν δυ?ο βασικα? ζητη?ματα: α) πο?σο γρη?γορα θα «αποθηκευ?εται» αυτη? η ηλεκτρικη? ενε?ργεια στις μπαταρι?ες (δηλαδη? τον χρο?νο επαναφο?ρτισης) και β) πο?σο «ρευ?μα» χωρου?ν σε αυτε?ς και κατ’ επε?κταση πο?ση ει?ναι η προσφερο?μενη αυτονομι?α. Το πρω?το ζη?τημα αφορα? περισσο?τερο τους χημικου?ς και τη βελτι?ωση των χαρακτηριστικω?ν των μπαταριω?ν λιθι?ου-ιο?ντων (ο?πως αυτε?ς που ε?χουμε στα κινητα? μας τηλε?φωνα, στα λα?πτοπ κ.α.) η? σε κα?ποιον α?λλο επαναστατικο? συνδυασμο? που ι?σως βρεθει? στο με?λλον. Ο?σον αφορα? το δευ?τερο ζη?τημα, η?δη οι κατασκευαστε?ς ε?χουν ενω?σει τις δυνα?μεις τους για τη δημιουργι?α ενο?ς πανευρωπαι?κου? δικτυ?ου ταχυφο?ρτισης, που αρχικα? θα περιλαμβα?νει 1.000 σημει?α σε δια?φορες μεγα?λες οδου?ς και 400 πο?λεις της Ευρω?πης και το καθε?να θα ε?χει ε?ξοδο ισχυ?ος ε?ως 350 kW για να φορτι?ζει, π.χ., σε περι?που 20 λεπτα? της ω?ρας το 80% ενο?ς EV.

Τι θα δου?με;

Στο προσεχε?ς δια?στημα τα πρω?τα δει?γματα ει?ναι ενθαρρυντικα?, αφου? θα αρχι?σουν να λανσα?ρονται EV με σχετικα? μεγα?λη αυτονομι?α. Η?δη το BMW i3 στην ε?κδοση με τα 94Ah προσφε?ρει περι?που 200 χιλιο?μετρα σε πραγματικε?ς συνθη?κες κι?νησης (θεωρητικη? στα 300, ο?πως και το VW e-Golf). Το Opel Ampera-Ε (το δι?δυμο του Chevrolet Bolt) ε?χει μια μπαταρι?α 60 kWh (γενικο?τερα υπολογι?στε πως ε?να EV, ανα?λογα με το με?γεθο?ς του, ε?χει με?ση πραγματικη? κατανα?λωση στις 13-17 kWh ανα? 100 χιλιο?μετρα) που θεωρητικα? θα προσφε?ρει περι?που 500 χλμ.

Η Mercedes θα λανσα?ρει την επο?μενη διετι?α ε?να EV με αυτονομι?α πα?νω απο? 500 χιλιο?μετρα, η Volvo αναμε?- νεται να λανσα?ρει ε?ως το 2020 ε?να φουλ EV (με σου?περ μπαταρι?ας 100 kWh – βε?βαια, ο?σο ανεβαι?νει η χωρητικο?τητα αυξα?νεται και το βα?ρος) και με?χρι το 2025 να ε?χει υβριδοποιη?σει πλη?ρως την γκα?μα της. Ε?νας απο? τους μεγαλυ?τερους υποστηρικτε?ς της ηλεκτροκι?νησης ει?ναι το VW Group, που ετοιμα?ζει μια επι?θεση απο? πολλα? EV που θα δου?με αρχικα? με τα ση?ματα της Volkswagen και της Audi, ε?χοντας ως στο?χο τα 3,5 εκατομμυ?ρια ηλεκτρου?βριδικε?ς πωλη?σεις με?σα στην επο?μενη δεκαετι?α (εδω? αξι?ζει να που?με πως οι ντι?ζελ κινητη?ρες δεν «πε?θαναν», αλλα? θα συμπιεστου?ν προς τις μεγαλυ?τερες κατηγορι?ες). To αξιο?λογο Zoe (για το 2016 περι?που το 1/4 των πωλη?σεων ΕV στην Ευρω?πη η?ταν Renault) στην top εκδοχη? του φτα?νει πλε?ον τα 400 χλμ., του χρο?νου αναμε?νεται το νε?ο Nissan Leaf με διπλα?σια αυτονομι?α (το σημερινο? ε?χει 250 χλμ.), που θα παι?ξει μεγα?λο ρο?λο με την ιδιαι?τερα προσιτη? τιμη? πω?ληση?ς του. Ενδιαφε?ρον ε?χουν και τα ηλεκτροκι?νητα Smart με αυτονομι?α ε?ως 160 χλμ. και τιμη? πω?λησης στη χω?ρα μας απο? 23.120 ευρω?.

Σε μια εποχη? που η αυτοκινητοβιομηχανι?α αναζητα? το α?γιο δισκοπο?τηρο με προορισμο? την ηλεκτροκι?νηση, σημαντικη? η?ταν η ει?δηση πως η Daimler σταματα? την εξε?λιξη των κυψελω?ν καυσι?μου (fuel cell) και την ενασχο?ληση? της με το ακριβο?τερο τεχνολογικα? και μακροπρο?θεσμο ως καυ?σιμο υδρογο?νο (σε αντι?θεση με τις Honda και Toyota που επενδυ?ουν στα Clarity και Mirai, αντι?στοιχα). Πα?ντως, ακο?μη και οι ιαπωνικε?ς εταιρει?ες θα αποκτη?σουν EV (συ?μφωνα με τις πρω?τες πληροφορι?ες μας περι?που το 2020), το?σο η Honda με το Jazz ο?σο και η Toyota με το C-HR.

Ωστο?σο, αυτο? που θα πρε?πει να βελτιωθει? σημαντικα? στα EV ω?στε ο καταναλωτη?ς να αποκτη?σει ε?να επιπλε?ον κι?νητρο ει?ναι η μει?ωση της τιμη?ς πω?ληση?ς τους, κα?τι που φυσιολογικα? θα ακολουθη?σει με την εξε?λιξη των μπαταριω?ν (π.χ. ση?μερα η αντικα- τα?σταση μιας μπαταρι?ας στο BMW i3 κοστι?ζει 8.000-10.000 ευρω?, με στο?- χο το κο?στος να πε?σει στο μισο? με?σα στην επο?μενη πενταετι?α). Ορο?σημο για την αυτοκινητοβιομηχανι?α θα ει?ναι το ε?τος 2025, οπο?τε πολλοι? εκτιμου?ν ο?τι τα ηλεκτρου?βριδικα? οχη?ματα θα ε?χουν φτα?σει στο 25% της αγορα?ς, με το υπο?λοιπο ποσοστο? να αναλογει? στα συμβατικα? μοντε?λα και ε?να αισιο?δοξο 30% στα ντι?ζελ.

Το ανθρώπινο δυναμικό

Σε αντι?θεση με ε?να συμβατικο? αυτοκι?νητο, ε?νας ηλεκτροκινητη?ρας δεν απαιτει? δια?φορα παρελκο?μενα, ο?πως αυτα? που υπα?ρχουν σε μια μηχανη? εσωτερικη?ς καυ?σης (π.χ. συ?στημα ψυ?ξης, λι?πανσης, τρο?μπες, αντλι?ες, του?ρμπο κ.α?.). Επιπλε?ον, απο? τη στιγμη? που δεν υπα?ρχει εκπομπη? ρυ?πων, ξεχνα?με την υ?παρξη συστημα?των εξαγωγη?ς και καταλυτικω?ν μετατροπε?ων. Γενικο?τερα, τα EV ε?χουν πολυ? λιγο?τερα μηχανικα? με?ρη και εξαρτη?ματα. Ακο?μα και αν διανοιχθου?ν νε?οι τομει?ς απασχο?λησης και πεδι?α δρα?σης (π.χ. κατασκευη? ηλεκτροκινητη?ρων, μπαταριω?ν, μετασχηματιστω?ν κ.α?.), απο? την επο?μενη δεκαετι?α τα πρα?γματα προβλε?πονται δυσοι?ωνα για χιλια?δες εργαζομε?νους στην αυτοκινητοβιομηχανι?α.

Ωστο?σο, οι κατασκευαστε?ς ε?χουν συνειδητοποιη?σει την ο?λη κατα?σταση και, ει?τε για οικονομικου?ς ει?τε για λο?γους γοη?τρου, θα προσπαθη?σουν να περισω?σουν την κατα?σταση και πολλε?ς θε?σεις εργασι?ας. Μια λυ?ση ω?στε να μην υπα?ρξουν μαζικε?ς περικοπε?ς θε?σεων ει?ναι πολλα? εξαρτη?ματα, ο?πως οι μπαταρι?ες και οι ηλεκτροκινητη?ρες, να κατασκευα?ζονται απο? την ι?δια την εταιρει?α (in-house) και ο?χι να ε?ρχονται απο? τρι?τους (προμηθευτε?ς). Βε?βαια, κα?τι τε?τοιο πρου?ποθε?τει ριζικο? επανασχεδιασμο? στη λειτουργι?α της εταιρει?ας και φυσικα? πολυ? μεγα?λες επενδυ?σεις, κατευ?θυνση που ο?πως ει?παμε η?δη ακολουθου?ν οι περισσο?τεροι κατασκευαστε?ς.

Η επόμενη μέρα

Ε?τσι ο?πως ε?χουν τα πρα?γματα στην ελληνικη? αγορα?, τα αυτοκι?νητα «προηγμε?νης τεχνολογι?ας» δεν φαι?νεται να συγκινου?ν και το?σο το αγοραστικο? κοινο?. Με βα?ση τα στοιχει?α του ΣΕΑΑ (Συ?νδεσμος Εισαγωγε?ων Αντιπροσω?πων Αυτοκινη?των), το 2016 ταξινομη?θηκαν συνολικα? 78.873 νε?α επιβατικα? αυτοκι?νητα, εκ των οποι?ων τα 1.556 η?ταν ηλεκτρου?βριδικα? με κυρι?αρχα τα υβριδικα? της Toyota. Ο?σον αφορα? τα αμιγω?ς ηλεκτρικα? αυτοκι?νητα, αυτα? η?ταν μο?λις 32, και αυτο? διο?τι αφενο?ς δεν υπα?ρχουν πολλε?ς επιλογε?ς, αφετε?ρου το κο?στος ει?ναι υψηλο?. Με εξαι?ρεση το φαινο?μενο της Tesla Motors στην αγορα? της Νορβηγι?ας, στην υπο?λοιπη Ευρω?πη οι πωλη?σεις των EV ει?ναι πολυ? χαμηλε?ς, αλλα? οι κατασκευαστε?ς (οι οποι?οι ει?ναι εξαναγκασμε?νοι να λανσα?ρουν EV ω?στε να μειω?σουν τον με?σο ο?ρο CO2 του στο?λου τους ενο?ψει αυστηρο?τερων ορι?ων απο? το 2022) εκτιμου?ν ο?τι με τη μαζικη? δια?θεση νε?ων ηλεκτρικω?ν αυτοκινη?των απο? τα τε?λη της δεκαετι?ας η εικο?να θα αλλα?ξει ριζικα?. Ε?να ει?ναι το σι?γουρο: πως ο?σο περνου?ν τα χρο?νια, για ο?λο και περισσο?τερους οδηγου?ς οι μετακινη?σεις θα γι?νονται με λιγο?τερο θο?ρυβο και μηδενικε?ς εκπομπε?ς ρυ?πων...

Πηγή: Πηγή Καθημερινή