Η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας παράγοντας ανάπτυξης του τουρισμού

Μια ενδιαφέρουσα ημερίδα που είχε ως θέμα: «Οδική ασφάλεια και τουρισμός – Ασφαλή ταξίδια στην Πελοπόννησο» πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο ξενοδοχείο Alkyon Resort Ηotel & SPA στο Βραχάτι Κορινθίας. Την ημερίδα διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελλήνων Περιφερειολόγων σε συνεργασία με τον Τουριστικό Οργανισμό Πελοποννήσου το ΕΜΠ και τον ΕΛΟΤ. Σκοπός της συζήτησης ήταν  να αναδείξει την αναγκαιότητα σχεδιασμού και υλοποίησης δράσεων αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, κυρίως σε σχέση με τις ευάλωτες ομάδες χρηστών, όπως είναι οι ταξιδιώτες-τουρίστες και οι εποχικοί εργαζόμενοι στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Στην ημερίδα συμμετείχε ένας μεγάλος αριθμός εξειδικευμένων επιστημόνων οι οποίοι με τις εισηγήσεις τους αφού εστίασαν στο πρόβλημα της  υψηλής παραβατικότητας που υπάρχει στη χώρα μας και ειδικά στην περιοχή της Πελοποννήσου στον τομέα της οδικής ασφάλειας, κατέθεσαν σειρά προτάσεων για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, γεγονός που θα συμβάλει σημαντικά  στο να γίνει το ελληνικό τουριστικό προϊόν ακόμη πιο ανταγωνιστικό.
Ειδικότερα στην ημερίδα τονίστηκε ότι:
•    Το 2012, ο ετήσιος αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα ανερχόταν σε περίπου 1,3 εκατ. παγκοσμίως, στις 27.000 στην Ευρώπη των 27 και στους 1.000 στην Ελλάδα, καθιστώντας τα οδικά ατυχήματα ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας παγκοσμίως.
•    Το οικονομικό και κοινωνικό κόστος των νεκρών, τραυματιών και υλικών ζημιών των καταγεγραµµένων οδικών ατυχημάτων µε παθόντες στην Ελλάδα ξεπερνάει τα 3 δις € ετησίως (και ενδεχομένως τριπλασιάζεται εάν υπολογιστεί ο πραγματικός αριθμός των παθόντων αλλά και τα ατυχήματα µε υλικές ζημιές µόνο).
•    Από το 1996, ο ετήσιος αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα (2.500) άρχισε να µειώνεται. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έφτασε στο σημερινό επίπεδο των 1.000 νεκρών. Η σημαντική µμείωση την περίοδο αυτή οφείλεται αφενός στον υπερδιπλασιασµό των κυκλοφορούντων οχημάτων και τις συνεπαγόμενές αλλαγές στα χαρακτηριστικά της κυκλοφορίας και της κυκλοφοριακής παιδείας των οδηγών, και αφετέρου στη µμερική κινητοποίηση της Πολιτείας (ιδιαίτερα της Τροχαίας κατά την περίοδο 1998 - 2004).
•    Σημαντικό ρόλο έχει παίξει επίσης τόσο η αναβάθμιση κατά την τελευταία δεκαετία του κύριου οδικού δικτύου της χώρας σε αυτοκινητόδρομους, όσο και η εξέλιξη της τεχνολογίας των οχημάτων (παθητική ασφάλεια) η οποία συμβάλει στη µμείωση των συνεπειών των ατυχημάτων.
•    Επιπλέον, η σημαντική µμείωση της τελευταίας τετραετίας οφείλεται και στην εισαγωγή του νέου ΚΟΚ το 2007, αλλά και στην οικονομική κρίση και στη συνεπαγόμενη σημαντική αλλαγή των χαρακτηριστικών της κυκλοφορίας και της συμπεριφοράς των οδηγών.
Ο κατάλογος µε τα προβλήματα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα είναι μακρύς. Οι πιο κρίσιμοι παράγοντες (κατά σειρά σημασίας) που συμβάλουν στην πρόκληση των οδικών ατυχημάτων και ειδικά των σοβαρών ατυχημάτων, στην Ελλάδα είναι:

• Η πλειονότητα των Ελλήνων οδηγεί επιθετικά και µε ταχύτητα ακατάλληλη για τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες, αψηφώντας τον κίνδυνο.
 • Τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών,
• Τα χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους, ιδίως στους συνεπιβάτες
• Η ανοργάνωτη και απροστάτευτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού
• Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και µε χρήση κινητού τηλεφώνου,
• Η γενικευμένη επιθετική οδήγηση.
Οι βασικές γενεσιουργές αιτίες του υψηλού αριθμού οδικών ατυχημάτων στην
Ελλάδα συνοψίζονται παρακάτω.
• Η αστυνόμευση δεν είναι επαρκής (χωρικά και χρονικά) και δεν γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό για να αλλάξει τη συμπεριφορά του,
• Η οδική υποδομή και η συνολική οργάνωση του χώρου και της κυκλοφορίας στις πόλεις είναι προσανατολισμένες στα ΙΧ και στην ταχύτητα, αφήνοντας στο περιθώριο τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, δικυκλιστές, κλπ.) και την ασφάλειά τους,
• Το υπεραστικό οδικό δίκτυο (ειδικά το επαρχιακό) έχει ανεπαρκή συντήρηση και αρκετές ατέλειες που επιφυλάσσουν πολλές επικίνδυνες εκπλήξεις στους οδηγούς, χωρίς να τους συγχωρούν τα λάθη
• Η Πολιτεία και οι πολίτες αδιαφορούν για την τήρηση των κανόνων και τη σωστή κυκλοφοριακή συμπεριφορά,
Σύμφωνα με τις προτάσεις του Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων με δεδομένη την παρούσα κατάσταση της Ελλάδας ως αποτέλεσμα της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, κρίνεται αναγκαίο να δοθεί προτεραιότητα σε σοβαρές προσπάθειες για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αφού η μείωση των ατυχημάτων όχι µόνο συνεπάγεται μεγάλα οικονομικά οφέλη για την ελληνική οικονομία, αλλά περιλαμβάνει και επενδύσεις που οδηγούν στην ανάπτυξη της χώρας (οδικά δίκτυα, τουρισμός κ.α). Η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης για την οδική ασφάλεια από την Τροχαία µε έμφαση στις περισσότερο επικίνδυνες παραβάσεις συμπεριφοράς, όπως η ταχύτητα, η χρήση της ζώνης και του κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή µε χρήση κινητού τηλεφώνου είναι αποδεδειγμένα το κατεξοχήν μέτρο που µπορεί να οδηγήσει σε θεαματική βελτίωση της συμπεριφοράς των οδηγών και σε ακόμη θεαματικότερη µείωση των νεκρών και τραυματιών των οδικών ατυχημάτων.
Όσον αφορά τον τομέα του τουρισμού οι προτάσεις που κατατέθηκαν εστίασαν στις εξής παραμέτρους:
•    Το οδικό δίκτυο, και κυρίως το μήκος των αυτοκινητοδρόμων, καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την έκταση, την ποιότητα και την ποσότητα των προσφερομένων υπηρεσιών στον κλάδο των οδικών μεταφορών αλλά και των τουριστικών υπηρεσιών.
•    Για την απρόσκοπτη πραγματοποίηση και ανάπτυξη των οδικών  μεταφορών σε μία χώρα, το οδικό της δίκτυο οφείλει να συνδέει τις πύλες εισόδου επισκεπτών με τους τουριστικούς προορισμούς
•    Οι θεμελιώδεις προσδιοριστικοί παράγοντες της αποδοτικότητας και της ελκυστικότητας των οδικών δικτύων αφορούν:
1.    Την ασφάλεια μετακινήσεων
2.    Τον χρόνο μεταφοράς
3.    Το κόστος μεταφοράς
4.    Την ποιότητα εξυπηρέτησης
5.    Την απόσταση



Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης