Επικίνδυνη η Χρήση Κινητού Τηλεφώνου κατά την Οδήγηση

Αν και σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα για τη χρήση κινητού τηλεφώνου στο αυτοκίνητο, οι Έλληνες οδηγοί φαίνονται να είναι οι περισσότερο ενημερωμένοι για τους κινδύνους χρήσης του κινητού τηλεφώνου ενώ οδηγούν, έχουν ταυτόχρονα την πρωτιά και στη χρήση αυτού! Γι αυτό το λόγο, ο ΚΟΚ θεσπίζει πολύ συγκεκριμένους, αυστηρούς κανόνες για τη χρήση του κινητού μέσα στο αυτοκίνητο. Συγκεκριμένα, αναφέρεται πως:
«Η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται μόνο όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας. Εφόσον το αυτοκίνητο δεν είναι εφοδιασμένα με αυτά τα αξεσουάρ η χρήση του κινητού επιτρέπεται από τον οδηγό μόνο εφόσον το όχημα έχει σταματήσει σε παρκίδα ή σε χώρο που δεν εμποδίζει την ομαλή κυκλοφορία.»
Αντιφατικά στοιχεία παρουσιάζονται και στη χρήση με τον τρόπο που προβλέπεται καθώς όλο και περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν καινοτομικά συστήματα συνδεσιμότητας, όμως περισσότεροι οδηγοί από ποτέ απασχολούν τουλάχιστον το ένα χέρι τους από το κινητό τηλέφωνο, είτε συνομιλώντας είτε γράφοντας σε αυτό, για αρκετά λεπτά της ώρας σε πολλές διαδρομές.
Το αποτέλεσμα αυτής της χρήσης κατά την κίνηση του αυτοκινήτου έχει σημαντικά δυσάρεστα φαινόμενα:
- Μειωμένα αντανακλαστικά σε πιθανό κίνδυνο (περίπου κατά μισό δευτερόλεπτο)
- Μειωμένη αντίληψη των συνθηκών περιβάλλοντος
- Δυσκολία διατήρησης του οχήματος στη σωστή πορεία
- Συνεχείς αυξομειώσεις στην ταχύτητα κίνησης του οχήματος
Και αν η χρήση του κινητού μέσα στο αυτοκίνητο είναι επικίνδυνη, η αποστολή γραπτών μηνυμάτων (sms) κατά την οδήγηση, (η οποία επίσης παρατηρείται συστηματικά) καταγράφεται μέσα στις πέντε πιο επικίνδυνες συμπεριφορές στην οδήγηση.

Αυτή η ενέργεια έχει ως άμεση επίπτωση την απόσπαση προσοχής του οδηγού κυρίως από το δρόμο αλλά και τη λειτουργία του αυτοκινήτου και πιο συγκεκριμένα (όπως τα έχει καταγράψει το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»): 
1. Απασχόληση των χεριών. Τη στιγμή που ο οδηγός απομακρύνει το ένα του χέρι από το τιμόνι προκειμένου να πιάσει το κινητό, να σχηματίσει τον αριθμό στην οθόνη του κινητού ή να συντάξει κάποιο μήνυμα δυσκολεύεται στη διατήρηση ελέγχου του οχήματος. Επιπλέον, πολλές φορές, ο οδηγός αποφεύγει να χρησιμοποιήσει βασικά χειριστήρια του οχήματος, όπως το φλας, προκαλώντας έτσι πολλές φορές σύγχυση στους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
2. Οπτική απόσπαση. Αν σκεφτείτε πως κινούμενοι με 60 χλμ./ώρα, το όχημά μας διανύει μια απόσταση περίπου 17 μέτρων το δευτερόλεπτο, εύκολα γίνεται αντιληπτό τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που αποσπαστεί η προσοχή του οδηγού από το δρόμο για δύο, τρία, ή περισσότερα δευτερόλεπτα. Καθυστερημένη θα είναι, επίσης, και η ακινητοποίηση του οχήματος σε περίπτωση κινδύνου.
3. Νοητική απόσπαση. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως ο εγκέφαλός μας δυσκολεύεται να ανταποκριθεί σε δυο ταυτόχρονες εργασίες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εάν λάβουμε υπόψη το είδος, την «ένταση» της κουβέντας και, πιθανόν, την ψυχολογική φόρτιση που μπορεί να προέλθει από αυτή, τότε η χρήση κινητού μπορεί να αποβεί μοιραία.
Η παραβίαση του Άρθρου 13 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχει επιπλέον και οικονομικές συνέπειες. Για την αντικανονική χρήση κινητού τηλεφώνου, εφόσον αυτή διαπιστωθεί, προβλέπεται από τον Κ.Ο.Κ. για τον παραβάτη πρόστιμο 100€ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.


Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης