Κλείσιμο

Δέκα συμβουλές για ασφαλή οδήγηση στη βροχή.

Η οδήγηση κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου και μάλιστα σε περιοχές όπως η Ελλάδα όπου μπορεί μεν να μην υπάρχουν ακραία καιρικά φαινόμενα, υπάρχουν όμως συχνές μεταβολές του καιρού –ηλιοφάνεια, βροχή, χιόνι και πάλι ηλιοφάνεια-απαιτεί ένα ελάχιστο δεξιότητας από τον οδηγό που στις περισσότερες των περιπτώσεων έχει να κάνει με τη σωστή προετοιμασία του αυτοκινήτου για να συμπεριφέρεται όσον το δυνατόν καλύτερα σε αυτές τις συνθήκες.
Η ελλιπής συντήρηση του αυτοκινήτου ειδικότερα στο σύστημα μετάδοσης κίνησης και πέδησης και η μη έγκαιρη αλλαγή ελαστικών σε συνδυασμό με τις κακές καιρικές συνθήκες αποτελούν παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων. Ένα σημείο που θα πρέπει να φροντίσουν ιδιαίτερα οι οδηγοί στο αυτοκίνητο τους ειδικά τους χειμερινούς μήνες είναι τα ελαστικά. Άλλωστε δεν είναι τυχαία η προτροπή των εταιριών ελαστικών που συμβουλεύουν τους οδηγούς να αλλάζουν τα ελαστικά τους κατά προτίμηση τους φθινοπωρινούς μήνες για να έχουν στους επομένους δύσκολους μήνες που είναι κατεξοχήν βροχεροί «ζωντανά» ελαστικά για να μπορούν να ανταπεξέλθουν με ασφάλεια στα έντονα φαινόμενα υδρολίσθησης αλλά και παγετού που θα αντιμετωπίσουν. 
Υπάρχει ένας «δεκάλογος» συμβουλών που έχουν δημιουργήσει αρκετοί φορείς που ασχολούνται με το θέμα της οδικής ασφάλειας όπως το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» που είναι μέλος της Συμμαχίας «Δρόμοι στο Μέλλον» αλλά και εταιρίες όπως η Goodyear Dunlop Hellas .
Οι γενικές συμβουλές που θα πρέπει να ακολουθούν όσοι οδηγούν σε  βρεγμένο οδόστρωμα είναι: 
1. Για να αποφύγετε το φαινόμενο της υδρολίσθησης θα πρέπει να έχετε φροντίσει έγκαιρα ώστε ο χειμώνας να σας βρει με καινούργια ελαστικά εάν τα υπάρχοντα είναι ταλαιπωρημένα  και πολυκαιρισμένα. Το πέλμα του ελαστικού θα πρέπει να έχει πάντοτε βάθος μεγαλύτερο από το ελάχιστο νόμιμο των 1.6 χιλιοστών και ιδανικά μεγαλύτερο από 3-4 χιλιοστά όπου η ικανότητα πρόσφυσης του ελαστικού μειώνεται αισθητά. Το φαινόμενο της υδρολίσθησης εμφανίζεται όταν το νερό εμπρός από το ελαστικό του οχήματος κατά την κίνηση συσσωρεύεται πιο γρήγορα από ότι το δεύτερο μπορεί να απομακρύνει. Η πίεση του νερού κάποιες φορές μπορεί να υπερνικήσει το βάρος του οχήματος, ανασηκώνοντας το ελαστικό επάνω σε ένα μικρό φιλμ νερού που δημιουργείται και να ολισθαίνει. Εάν διαπιστώσετε ότι χάνετε τον έλεγχο του οχήματος μην ενεργείτε βίαια, διότι το αυτοκίνητο μπορεί να γλιστρήσει με ανεπανόρθωτες συνέπειες. Προσπαθήστε να ανακόψετε ταχύτητα χρησιμοποιώντας το κιβώτιο ταχυτήτων και πολύ απαλά το φρένο, αφήνοντας το γκάζι εντελώς. Το ABS, εφόσον υπάρχει, δε θα αφήσει τους τροχούς να μπλοκάρουν και θα σας βοηθήσει να κάνετε, αν χρειαστεί, και ελιγμούς. Διαφορετικά μην πιέζεται συνεχώς το φρένο αλλά να το απελευθερώνεται σταδιακά και συστηματικά για να αποφύγετε το μπλοκάρισμα των τροχών. 
2. Κατά την έναρξη της βροχής ο δρόμος γίνεται ολισθηρός. Στα πρώτα λεπτά της βροχής θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί όταν οδηγείτε διότι η σκόνη και τα λάδια του δρόμου αναμειγνύονται με το νερό που πέφτει και δημιουργούν ένα στρώμα, «γλίτσα» που μπορεί να οδηγήσει σε απότομη και ανεξέλεγκτη απώλεια πρόσφυσης του οχήματος.
3. Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγετε μια επικείμενη ολίσθηση σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι να μην οδηγείτε επιθετικά…. Η οδήγηση με μικρότερη ταχύτητα αφενός αφήνει περιθώριο διόρθωσης οποιουδήποτε σφάλματος από την πλευρά του οδηγού, αφετέρου επιτρέπει στα ελαστικά του οχήματος να εφάπτονται με μεγαλύτερη επιφάνεια στο οδόστρωμα και να βελτιώνεται η ελκτική τους ικανότητα.
4. Το φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα αυξάνει την απόσταση ακινητοποίησης έως και στο διπλάσιο σε σχέση με το καλής ποιότητας στεγνό οδόστρωμα. Ως εκ τούτου θα πρέπει να μην οδηγείτε πολύ κοντά στο προπορευόμενο όχημα αλλά να κρατάτε τουλάχιστον διπλάσια απόσταση ασφαλείας, απ’ ότι σε ήπια καιρικά φαινόμενα. Η διατήρηση σωστών αποστάσεων ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα είναι ζωτικής σημασίας σε βρεγμένο οδόστρωμα και απαιτεί την τεταμένη προσοχή του οδηγού όπως επίσης και πιο ομαλούς, λιγότερο απότομους χειρισμούς στο τιμόνι, το γκάζι και τα φρένα του οχήματος, μιας και υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες για πρόκληση τροχαίων από λάθη στους δρόμους. 
5. Είναι συχνό το φαινόμενο μετά από έντονη βροχόπτωση να  υπάρχουν λιμνάζοντα νερά στα σημεία που έχουν υποστεί εντονότερη καθίζηση από την συχνή χρήση. Θα πρέπει να αποφεύγετε  να μπαίνετε μέσα στα αυλάκια αυτά με το νερό και να κινείστε σε οδόστρωμα που δεν έχει στάσιμο-λιμνάζον νερό. Η αντίσταση στην κίνηση που δέχεται το αυτοκίνητο σε αυτή την περίπτωση, αυξάνει την απαιτούμενη ενέργεια από το όχημα και κατά συνέπεια και την κατανάλωση των καυσίμων. Επίσης ο κίνδυνος να γλιστρήσετε θα είναι μικρότερος, καθώς το ελαστικό δε θα έχει να διαχειριστεί μεγάλη ποσότητα νερού για να απομακρύνει από τις αυλακώσεις του.
6. Τα στάσιμα νερά της βροχής μπορεί να κρύβουν από κάτω παγίδες. Όταν περνάτε μέσα από λακκούβες με νερό μειώνετε την ταχύτητά σας διότι μπορεί να έχει υποχωρήσει το οδόστρωμα και να υπάρχει έρεισμα το οποίο στην καλύτερη περίπτωση θα τραυματίσει τα ελαστικά σας. Επίσης θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι όταν περνάτε μέσα από νερά, τα φρένα σας μπορεί να βραχούν και να χάσουν παροδικά την ικανότητα ακινητοποίησης. Πατήστε ελαφρά τα φρένα για λίγα μέτρα ώστε να στεγνώσετε τα υλικά τριβής και να τα επαναφέρετε σε κατάσταση λειτουργίας.
7. Όταν υπάρχει παρατεταμένη βροχόπτωση και εσείς οδηγείτε για ώρα μέσα σε αυτές τις συνθήκες  να θυμάστε ότι η κόπωση αυξάνει σημαντικά.  Το νερό στο οδόστρωμα αντανακλά το φως των διερχομένων αυτοκινήτων ή του περιβάλλοντος, το οποίο επιβαρύνει την όραση του οδηγού. Επιπρόσθετα, η συνεχής λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων σε συνδυασμό με τη ζέστη της καμπίνας μπορεί να οδηγήσει σε υπνηλία απότομα και χωρίς προειδοποιητικά σημάδια. Μη ξεχνάτε να σταματάτε κάθε 2 ώρες συνεχούς οδήγησης για διάλλειμα τουλάχιστον 15 λεπτών. 
8. Στα έντονα καιρικά φαινόμενα και κυρίως σε ανεμοθύελλα και καταιγίδα καλό είναι να σταματάτε σε ασφαλές μέρος το αυτοκίνητο κα να μην συνεχίζετε την οδήγηση.  Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι υαλοκαθαριστήρες του οχήματος δεν είναι σε θέση να απομακρύνουν το νερό που φτάνει στο τζάμι με μεγάλη ένταση. Όταν η ορατότητα είναι τόσο περιορισμένη που δεν μπορείτε να δείτε, ακόμη και με τη χρήση της μέγιστης σκάλας στους υαλοκαθαριστήρες, θα πρέπει να σταματήσετε σε χώρους στάθμευσης ή άλλα ασφαλή σημεία. Εάν δεν έχετε άλλη επιλογή από την άκρη του δρόμου, κάντε στην άκρη όσο το δυνατόν περισσότερο και περιμένετε να κοπάσει η έντονη βροχόπτωση. Να σταθμεύετε με αναμμένους τους προβολείς και τα αλάρμ ώστε να προειδοποιήσετε και τους άλλους οδηγούς.
9. Πριν ξεκινήσετε ένα προγραμματισμένο ταξίδι σας  να ελέγχετε την κατάσταση των  ελαστικών  σας. Μην ξεχνάτε ότι είναι αυτά που σας κρατούν  στο δρόμο αφού είναι αυτά που έρχονται σε άμεση επαφή με το οδόστρωμα και μεταφέρουν όλη την κινητική ενέργεια της μηχανής για την κίνηση του οχήματος. Εάν δεν είναι σε καλή κατάσταση οι κίνδυνοι είναι πολλοί και σοβαροί. Ο τακτικός έλεγχος της πίεσης είναι από τους πιο βασικές ενέργειες τόσο για την καλή λειτουργία τους όσο και για έναν γρήγορο έλεγχο της κατάστασης τους. Η ελλιπής πίεση σε κάποιον τροχό μπορεί να είναι σημάδι ότι κάποιο ξένο σώμα έχει εισχωρήσει στην επιφάνειά του και κινδυνεύετε να μείνετε από λάστιχο στο δρόμο εάν δεν το επισκευάσετε άμεσα. Φροντίστε να είναι καλά φουσκωμένα και ελέγξτε την πίεση 1 φορά το μήνα ή ιδανικά μια φορά την εβδομάδα. 
10. Η οδήγηση στη βροχή μπορεί να εξελιχθεί σε μια δυσάρεστη εμπειρία. Πριν ξεκινήσετε για μια μεγάλη βόλτα συμβουλευτείτε τα δελτία καιρού ώστε να μην έρθετε αντιμέτωποι με ακραία καιρικά φαινόμενα. Ελέγχετε τακτικά αλλά και πριν από ένα μεγάλο ταξίδι τα φώτα του οχήματος, τα ελαστικά και τους υαλοκαθαριστήρες. Η κακή λειτουργία των συστημάτων αυτών θα σας ταλαιπωρήσουν στο ταξίδι σας με τυχόν αναπάντεχες επισκευές και περιττά έξοδα που θα μπορούσατε να γλιτώσετε αν τηρούσατε τον περιοδικό τακτικό έλεγχο του οχήματός σας.


Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης