FORD και BP Ultimate Diesel: «Συνοδοιπόροι» στην ποιότητα - τεχνολογία κύλισης και πετρελαίου κίνησης

Όταν δύο δυναμικά και άμεσα αναγνωρίσιμα Brand Names  «ενώνουν» τις δυνάμεις τους προκειμένου να αναδείξουν τις τεχνολογικές καινοτομίες τους τότε το αποτέλεσμα, ως προς την πληροφόρηση σίγουρα είναι εντυπωσιακό.



Η Ford Motor Ελλάς και ο όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ προσκάλεσαν μια ομάδα δημοσιογράφων του ειδικού τύπου σε μια ημερίδα- εκδήλωση προκειμένου να τους ενημερώσουν η μεν πρώτη για τους νέους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες της  και η δεύτερη για το νέας γενιάς πετρέλαιο κίνησης BP Ultimate Diesel. Η εκδήλωση περιελάμβανε επίσκεψη στις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο όπου πραγματοποιήθηκε και η ενημερωτική ημερίδα, επίσκεψη στο  αναβαθμισμένο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα όπου παράγεται το νέο καύσιμο BP Ultimate Diesel και οδηγική «εμπειρία» με μια γκάμα πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της Ford που ήταν εφοδιασμένα με το νέο καύσιμο. Το τελευταίο κομμάτι της εκδήλωσης συνδυάστηκε και με ένα διαγωνισμό οικονομίας σε μια συγκεκριμένη διαδρομή 100 χλμ. (Ελευσίνα- Κόρινθος- Σχίνος).  Ας παρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή τους
BP Ultimate Diesel
Τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) ανέλαβαν την εμπορική διαχείριση του σήματος της  BP στην Ελλάδα (πρατήρια καυσίμων και εγκαταστάσεις). Μέσω της εταιρίας Ελληνικά Καύσιμα τα ΕΛΠΕ διαχειρίζονται ένα αριθμό 850 πρατηρίων της ΒΠ σε όλη την Ελλάδα με τα 60 από αυτά να είναι ιδιολειτουργούμενα. Πρόσφατα και μιας όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης αυξάνεται σταθερά- τόσο για το ότι αυξάνεται ο αριθμός των  πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων όσο και για το ότι  έχουν αρχίσει να δουλεύουν τα εργοτάξια για την κατασκευή των νέων αυτοκινητοδρόμων, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ κ Γιάννη Ψυχογιό, η BP δημιούργησε ένα πετρέλαιο κίνησης προηγμένης τεχνολογίας. Το BP Ultimate Diesel είναι το αποτέλεσμα πολυετών ερευνών, από εξειδικευμένους επιστήμονες και μηχανικούς, στα ερευνητικά κέντρα της BP Oil. Το BP Ultimate Diesel έρχεται να ενισχύσει την «οικογένεια» καυσίμων κίνησης Ultimate της ΒΡ μετά τα επιτυχή λανσαρίσματα των αμόλυβδων βενζινών, BP Ultimate 95 και BP Ultimate 100 οκτανίων. Το ΒΡ Ultimate Diesel, σε σύγκριση με το κοινό Diesel, έχει αυξημένο αριθμό κετανίων και είναι ειδικά σχεδιασμένο για να:
• Προσφέρει περισσότερη ισχύ στον κινητήρα, λόγω καλύτερης καύσης. Επίσης, η καλύτερη καύση, μπορεί να βελτιώσει το θόρυβο λειτουργίας του κινητήρα για πιο ευχάριστη οδήγηση
• Παρέχει 5 φορές μεγαλύτερη καθαριστική δύναμη και έτσι βοηθά στη διατήρηση της υγείας του κινητήρα για μεγαλύτερο διάστημα. Έτσι ο κινητήρας αποδίδει το μέγιστο των δυνατοτήτων του
• Σας πηγαίνει πιο μακριά, αφού προσφέρει έως και 42 επιπλέον χιλιόμετρα ανά γέμισμα (βάσει μετρήσεων σε ένα τυπικό επιβατικό όχημα με πετρελαιοκινητήρα)
• Έχει μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά την οδήγηση, επιβαρύνοντας έτσι λιγότερο το περιβάλλον.
ΕΛΠΕ- Διυλιστήριο Ελευσίνας
Το νέο καύσιμο τα ΕΛΠΕ το παράγουν στο αναβαθμισμένο διυλιστήριο της Ελευσίνα. Το 2012 ολοκληρώθηκε η επένδυση ύψους  1,42 δισ. Ευρώ (εντάσσεται στην κατηγορία των “mega projects”)  που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων προκειμένου να παράγονται πολλαπλάσια και πιο ποιοτικά προϊόντα  πετρελαίου. Πρόκειται για ένα έργο που αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανική επένδυση των τελευταίων ετών στην Ελλάδα αλλά και μια από τις μεγαλύτερες του είδους του στην Ευρώπη.
Η αναβάθμιση περιλαμβάνει την εγκατάσταση τριών κύριων μονάδων, της μονάδας υδρογονοπυρόλυσης υψηλής πίεσης (hydrocracker), της μονάδας θερμικής πυρόλυσης (flexicocker) και της μονάδας απόσταξης υπό κενό. Ως αποτέλεσμα, έχει να αυξηθεί η παραγωγή μεσαίων κλασμάτων, που αγγίζει πλέον το 75% και, ιδιαίτερα, ντίζελ με σχεδόν μηδενική περιεκτικότητα σε θείο (ULSD), με ταυτόχρονο μηδενισμό της παραγωγής μαζούτ υψηλού θείου. Το  συγκεριμένο ντίζελ είναι και η «βάση» του BP Ultimate Diesel.
Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση χρησιμοποιήθηκε τεχνολογία αιχμής και συνεργάστηκαν κορυφαίες μελετητικές και κατασκευαστικές εταιρείες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Σε κάθε στάδιο ακολουθήθηκαν οι αυστηρότεροι κώδικες σχεδιασμού και τα πλέον προηγμένα τεχνικά πρότυπα διεθνώς, με χρήση δαπανηρών Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (ΒΑΤ) και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Μάλιστα, το 25% του συνολικού κόστους της επένδυσης αφορά έργα περιβαλλοντικής αναβάθμισης ενώ, σε αρκετές περιπτώσεις, έγινε επιλογή ακριβότερης τεχνολογίας, προς όφελος της υψηλότερης περιβαλλοντικής απόδοσης. 
Η παραπάνω επένδυση έχει και σημαντικές θετικές περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις καθώς μειώθηκαν όλες οι εκπομπές ρύπων. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές διοξειδίου του θείου (SO2) μειώθηκαν κατά 70,2%, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (“NOx”) κατά 11,6% και οι εκπομπές σωματιδίων (PMS) κατά 84,2%.
Έτσι, το διυλιστήριο Ελευσίνας περιλαμβάνεται πλέον στα πιο σύγχρονα και αποδοτικά της Ευρώπης, ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ.
Πετρελαιοκίνηση Ford
Όσον αφορά τη Ford και τα τεχνολογικά άλματα που έχει πραγματοποιήσει στον τομέα εξέλιξης των πετρελαιοκινητήρων της  ο  Δρ. Βαγγέλης Καρβούνης, Senior Technical Leader & Manager, Global Diesel Powertrain Systems Ford Research & Advanced Engineering στα εργαστήρια της  Ford  στην Κολωνία μας έδωσε μια πλήρη εικόνα για το παρελθόν , το παρόν και το μέλλον των πετρελαιοκινητήρων. Το βασικό συμπέρασμα του κ. Καρβούνη ήταν ότι η εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων έχει μικρά περιθώρια «εκπλήξεων» και ότι δύσκολα θα δούμε την τεχνολογία Downsizing να εφαρμόζεται σε ευρεία κλίμακα στους κινητήρες Diesel λόγω συγκειμένων  δεσμεύσεων της φυσικής επιστήμης. Για το μέλλον μας προσδιόρισε ότι μέχρι το 2025 θα υπάρξει η τεχνολογία για τη συνύπαρξη στην υβριδική τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων με τις ηλεκτρογεννήτριες.
Στην διάθεση μας για το τελευταίο κομμάτι της ημερίδας- εκδήλωσης είχαμε 7 διαφορετικά πετρελαιοκίνητα μοντέλα Ford που ήταν εξοπλισμένα με τις αναβαθμισμένες εκδόσεις των πολύ επιτυχημένων 1.6 και 2.0 Ford Duratorq TDCi diesel, που έχουν ανανεωθεί πλήρως με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων και της κατανάλωσης. Σημειώνεται ότι ο ολοκαίνουργιος 1,5 Duratorq TDCi diesel που θα αντικαταστήσει τον 1.6 θα «φορεθεί» σε μοντέλα του 2015.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μοντέλων είναι:
Fiesta:  Το σούπερ μίνι συνδυάζει τολμηρή εξωτερική σχεδίαση με αναβαθμισμένο εσωτερικό, δυναμικό στυλ, νέες έξυπνες τεχνολογίες και μία επαναστατική γκάμα κινητήρων.  Προσφέρει μία απαράμιλλη γκάμα κινητήρων χαμηλών εκπομπών CO2, επτά κορυφαία σύνολα κάτω των 100 γραμ. CO2/χλμ. και πολλές νέες τεχνολογίες οικονομίας καυσίμου όπως  τα συστήματα Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging και EcoMode.
B-Max:  Συνδυάζει μοναδική σχεδίαση, απαράμιλλη οικονομία και τις πιο προηγμένες τεχνολογίες μικρού αυτοκινήτου στην Ευρώπη. Κύριο χαρακτηριστικό του B-MAX είναι το σύστημα Ford Easy Access Door που προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες πρόσβασης χάρη στην ενσωμάτωση των κεντρικών κολόνων του αμαξώματος στις πόρτες, κλασικές μπροστά και συρόμενες πίσω. Πετυχαίνει κορυφαία οικονομία καυσίμου και τις χαμηλότερες εκπομπές CO2 για βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες.
C-Max: προσφέρει έναν κορυφαίο συνδυασμό άμεσης απόκρισης, σπορ συμπεριφοράς και συνολικής άνεσης που αγγίζει τα πρότυπα μεγαλύτερων πολυτελών οχημάτων. Ο αγοραστής του C-MAX απολαμβάνει περισσότερα πλεονεκτήματα από κάθε άποψη – χαρακτηριστικά και τεχνολογίες, ανέσεις και ευκολίες, επιδόσεις και οικονομία καυσίμου και μία ανώτερη εμπειρία ταξιδιού.
Focus: Η επόμενη γενιά αυτοκινήτων κατηγορίας C της Ford Motor Company , θα λανσαριστούν τις επόμενες ημέρες, προσφέρει στους πελάτες πρωτοποριακές, προσιτές νέες τεχνολογίες και χαρακτηριστικά σε συνδυασμό με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και άριστη οικονομία καυσίμου και θα εξακολουθήσει να αποτελεί πρότυπο οδηγικής ποιότητας σ’ αυτό το τμήμα της αγοράς.
Kuga: Το έξυπνο SUV Ford προσφέρει καινοτόμες τεχνολογίες όπως πίσω πόρτα με λειτουργία hands-free hands-free tailgate, κορυφαία οδική συμπεριφορά με το νέο, παγκόσμιο ευφυές σύστημα AWD Intelligent All-Wheel Drive της Ford και βελτιωμένο Torque Vectoring Control. Η Ford έχει αυξήσει τη μέγιστη ισχύ του κινητήρα 2.0 TDCi diesel κατά 17 PS στα 180 PS, από 163 PS, και τη μέγιστη ροπή στα 400 Nm, από 340 Nm. Αυτός ο κινητήρας προσφέρει την περισσότερη ελκτική ισχύ που είχε ποτέ μοντέλο Kuga, κυρίως σε συνδυασμό με το έξυπνο σύστημα AWD της Ford. Οι πελάτες Kuga στην Ευρώπη κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2014 επέλεξαν τον κινητήρα 2.0 TDCi diesel σε ποσοστό 83% των πωλήσεων του μοντέλου.
Mondeo: Το πολυτάλαντο Ford Mondeo προσφέρει βελτιωμένη οικονομία καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε συνδυασμό με ισχυρότερες επιδόσεις χάρη στους αναβαθμισμένους πετρελαιοκινητήρες Ford Duratorq TDCi.  Οι diesel κινητήρες της Ford διακρίνονται για την άμεση απόκριση και πολιτισμένη λειτουργία τους και εναρμονίζονται άριστα με τη φιλοσοφία οδηγικής απόλαυσης του Mondeo, χωρίς να υπονομεύεται η οικονομία ή τα χαρακτηριστικά CO2. To Mondeo αποτελεί ήδη ένα πολύ ισχυρό πακέτο αλλά με τις αλλαγές που λανσάρουμε για το νέο μοντέλο έχουμε δημιουργήσει το πιο προηγμένο τεχνολογικά Mondeo όλων των εποχών, που δικαιώνει το ρόλο του ως μοντέλου-ναυαρχίδας της Ford στην Ευρωπαϊκή γκάμα μας.
S-Max: Μοντέρνο, ευρύχωρο και ευέλικτο με σπορ σχεδίαση. Υποστηρίζει τις καθιερωμένες αρετές αξιοπιστίας, οικονομίας και οδηγικής ποιότητας. Ξυπνά το πάθος για οδήγηση, είναι σπορ και οι αθλητικές γραμμές του συνδυάζονται με τη διάσημη οδηγική ποιότητα Ford.
Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης