Smart fortwo & forfour: Δύο σε ένα ή και αντίστροφα

Θεωρείται ο εφευρέτης του όρου: «Ατομική Αστική Κινητικότητα». Πρόκειται για τη smart, τη νεότερη μάρκα αυτοκινήτων της Ευρώπης, η οποία το 1998 λανσάρισε το smart city coupe fortwo το μοναδικό διθέσιο αυτοκίνητο μήκους μόλις λίγο μεγαλύτερο από δυόμισι μέτρα, φέρνοντας την επανάσταση στις αστικές μεταφορές και καθιερώνοντας μια εντελώς νέα κατηγορία.
Στα δεκατέσσερα χρόνια ιστορίας του το «λιλιπούτειο» όχημα της smart ανανεώθηκε μια φορά και τώρα έφθασε η στιγμή της ριζικής αλλαγής του.
Το νέο smart fortwo έχει υποστεί βελτιώσεις σε όλους σχεδόν τους τομείς ( μόνο το μήκος του αυτοκινήτου παραμένει αναλλοίωτο στα 2,69 μέτρα) και είναι σαφώς πιο άνετο. Επιγραμματικά οι αλλαγές είναι οι εξής:
• Το concept τοποθέτησης του κινητήρα στο πίσω μέρος, που αποτελεί σήμα κατατεθέν της smart, προσφέρεται για πρώτη φορά και στο τετραθέσιο smart forfour.
• Η μετάδοση κίνησης παρέχεται από «έξυπνους» τρικύλινδρους κινητήρες, ισχύος 45 kW/60 hp, 52 kW/71 hp και 66 kW/90 hp.
• Η μετάδοση της ισχύος πραγματοποιείται για πρώτη φορά μέσω ενός πεντατάχυτου μηχανικού κιβωτίου ή μέσω του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη twinamic.
• Τα νέα smart fortwo και forfour προσφέρουν περισσότερο χώρο, περισσότερο χρώμα, περισσότερο εξοπλισμό ... και ακόμη περισσότερη διασκέδαση στην πόλη.
• Το forfour μοιράζεται την αρχιτεκτονική του με το νέο  fortwo αποτελώντας την τετράθυρη έκδοση του (την μοιράζονται με το νέο Twingo της Renault).  Πολλά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως οι προβολείς, οι γρίλιες για την ψύξη του αέρα στο μπροστινό μέρος και ο χαρακτηριστικός κλωβός ασφαλείας tridion είναι ταυτόσημα στοιχεία που τα καθιστούν να είναι απολύτως  αναγνωρίσιμα ως μέλη της ίδιας οικογένειας. Επιπλέον, και τα δύο οχήματα έχουν τους κινητήρες τοποθετημένους πίσω, πράγμα που τα καθιστά ιδιαίτερα ευέλικτα στην αστική κυκλοφορία .Ο κύκλος στροφής του fortwo είναι  μόλις στα 6,95 μ. από κράσπεδο σε κράσπεδο και 7,30 m από τοίχο σε τοίχο. Το ίδιο και το νέο smart forfour: 8,65 m από κράσπεδο σε κράσπεδο και 8,95 m από τοίχο σε τοίχο.
Εξωτερική σχεδίαση
Η νέα εξωτερική σχεδίαση έχει προσδώσει στο smart ένα φιλικό, αλλά γεμάτο αυτοπεποίθηση πρόσωπο. Η χαρακτηριστική μάσκα, η οποία τώρα είναι ελαφρώς μεγαλύτερη δίνει την αίσθηση μίας κηρήθρας. Το ίδιο μοτίβο της κηρήθρας βρίσκεται και στα καλύμματα των προβολέων.  Στα φλας, το μοτίβο της κηρήθρας είναι και λειτουργικό, αφού διασπείρει το φως. Το κάλυμμα της μπροστινής μάσκας διατίθεται σε μια ποικιλία χρωμάτων για να ταιριάζει ή να κάνει αντίθεση με τα bodypanels, και συμπεριλαμβάνει το μαύρο, το cool silver και το λευκό χρώμα. Το καπό τονίζει τις νέες γραμμές του αυτοκινήτου με ένα δυναμικό και σπορτίφ «κατέβασμα» ανάμεσα στα φώτα.   Το σημαντικά μεγαλύτερο σήμα smart στο κέντρο της μάσκας είναι τρισδιάστατο και σχεδόν σφαιρικό, πράγμα που το εναρμονίζει με τις πιο αισθησιακές γραμμές του νέου smart. Έχει ματ φινίρισμα, ώστε να ταιριάζει με όλα τα ένθετα χρωμίου που διαθέτει το αυτοκίνητο.  Οι ρομβοειδείς εμπρός λαμπτήρες έχουν ένα ελαφρύ κόψιμο στην κορυφή και δημιουργούν μία όμορφη, σπορτίφ όψη. Τα φώτα ημέρας σε σχήμα U είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό του σχεδιασμού. Σε συνδυασμό με το πακέτο LED & Sensor, οι προβολείς έχουν και λειτουργία καλωσορίσματος: όταν το αυτοκίνητο είναι ξεκλείδωτο, τα φώτα στους προβολείς πάλλονται, σαν να καλωσορίζει το smart τον ιδιοκτήτη του. 
Το smart fortwo έχει μια μεγάλη πόρτα που εκτείνεται έως την κολώνα Β. Η πόρτα είναι επενδεδυμένη με ένα πάνελ από υψηλής ποιότητας ελαφρύ πλαστικό. Αυτό επιτρέπει στο «βασιλιά του παρκαρίσματος» να αδιαφορεί για τυχόν χτυπήματα από άλλους χρήστες των δρόμων. Η πλευρική όψη του smart forfour έχει τα ίδια στοιχεία με το fortwo, αλλά ο κλωβός ασφαλείας tridion είναι μεγαλύτερος, ενώ έχει και μία ακόμα πόρτα. Οι  εμπρός και πίσω πρόβολοι δείχνουν τόσο μικροί, όσο και για το fortwo. Η γραμμή της οροφής του forfour έχει μία κλίση προς τα πίσω σε στυλ κουπέ. Ένα νέο χαρακτηριστικό και στα δύο μοντέλα είναι η έντονη γραμμή των ώμων (shoulderline). Αυτό το χαρακτηριστικό προσφέρει και στις δύο εκδόσεις ένα στιβαρό look και διαχωρίζει οπτικά το αμάξωμα από το greenhouse.  
Το smart fortwo διαθέτει πίσω πόρτα δύο τμημάτων επιτρέποντας  τη φόρτωση του αυτοκινήτου ακόμα και στους πιο στενούς χώρους στάθμευσης. Τα πίσω ρομβοειδή φώτα πλαισιώνονται από τον κλωβό ασφαλείας tridion και θυμίζουν το smart της πρώτης γενιάς. Παράλληλα συνδυάζονται με το μεγάλο μετατρόχιο που τονίζει το πλάτος στο πίσω μέρος. Στο smart forfour η πίσω πέμπτη πόρτα ανοίγει προς τα επάνω σε ένα τμήμα, για να προσφέρει βολικό τρόπο φόρτωσης του χώρου αποσκευών.













Εσωτερικό
Η σχεδίαση που υιοθετήθηκε για το εσωτερικό του νέου smart (Fortwo και  forfour) έχει το κωδικό όνομα «Loop» και αναφέρεται  στη συναισθηματική ένταση που χαρακτηρίζει το εσωτερικό και ομορφαίνει σημεία όπως το ταμπλό και τις πόρτες, για παράδειγμα. Ο σχεδιασμός του ταμπλό έχει στηριχθεί σε δύο τμήματα – ένα τολμηρό και αισθησιακό εξωτερικό τμήμα, το οποίο μπορεί προαιρετικά να καλυφθεί με ύφασμα και ένα μεγάλο, εσωτερικό τμήμα που περιλαμβάνει τα λειτουργικά στοιχεία. Μπροστά από το ταμπλό, ο πίνακας οργάνων και το κέντρο infotainment με το ραδιόφωνο / την πλοήγηση φαίνεται σα να αιωρείται μπροστά από το ταμπλό. Οι υψηλής ποιότητας υφασμάτινες επιφάνειες είναι πολύ ευχάριστες στην αφή και θυμίζουν τα πλέγματα που χαρακτηρίζουν τα σύγχρονα αθλητικά παπούτσια. Η δομή αυτού του πλέγματος είναι ένα USP σε αυτήν την κατηγορία αυτοκινήτων. Τα χρώματα και τα υλικά υπογραμμίζουν τον χαλαρό και γοητευτικό χαρακτήρα της νέας γενιάς smart, με τις γραμμές εξοπλισμού να δίνουν μία διακριτική και ξεχωριστή εμφάνιση. Τα σπορ εμπρός καθίσματα με έντονα περιγράμματα έχουν σχεδιαστεί ως μονοκόμματα καθίσματα. Το ταμπλό οργάνων και η ημικυκλική διάταξή του για τους δείκτες ταχύτητας και τα προειδοποιητικά σήματα έχουν πολλά κοινά με την προηγούμενη γενιά smart αλλά έχουν νέο look. Οι εντυπωσιακοί σφαιρικοί αεραγωγοί είναι εύκολοι στη χρήση και διασκεδαστικοί. Η κεντρικά τοποθετημένη μονάδα χειρισμού του κλιματισμού έχει – και αυτή – μία ασυνήθιστη εμφάνιση: η επιθυμητή θερμοκρασία μπορεί να ρυθμιστεί σε μία κλίμακα στη μέση με τη βοήθεια ενός συρόμενου μεγεθυντικού φακού.
Το νέο smart forfour προσφέρει ακόμα μεγαλύτερους χώρους φόρτωσης. Οι πλάτες των πίσω καθισμάτων μπορούν να αναδιπλωθούν και με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μία επιφάνεια φόρτωσης 1285 x 996 ΧΛΣΤ. με όγκο φόρτωσης μέχρι 975 λίτρα – πράγμα που το καθιστά σημείο αναφοράς στην κατηγορία του. Το μήκος φόρτωσης με την πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού αναδιπλωμένη είναι επίσης εξαιρετικό, στα 2.22 μέτρα.
Οι δύο εκδόσεις του νέου Smart διατίθενται με τρεις γραμμές εξοπλισμού: passion, prime και proxy. Και τα τρία επίπεδα εξοπλισμού αναβαθμίζουν τα smart και τα διαφοροποιούν μεταξύ τους, ιδιαίτερα στο εσωτερικό.
Προηγμένα συστήματα υποβοήθησης τα οποία υπάρχουν σε μεγαλύτερες κατηγορίες οχημάτων ενισχύουν ακόμα περισσότερο την ασφάλεια και την άνεση. Τα συστήματα αυτά περιλαμβάνουν το Crosswind Assist, σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων (βασικός εξοπλισμός), το σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα (προαιρετικός εξοπλισμός) και το σύστημα Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας (προαιρετικός εξοπλισμός). Τα smart διατίθενται με αερόσακο οδηγού, συνοδηγού και γονάτων στο βασικό εξοπλισμό. Τα συστήματα πολυμέσων πληρούν τα υψηλότερα στάνταρ, με την πλήρη ενσωμάτωση smartphones, την πλοήγηση σε πραγματικό χρόνο και τη διαισθητική λειτουργία με οθόνη αφής (touchscreen). Για πρώτη φορά, το smart προσφέρει το ηχοσύστημα JBL. Το smart cross connect είναι μια επαναστατική νέα εφαρμογή που διατίθεται δωρεάν στους πελάτες της smart.

Κινητήρες-Σύστημα κίνησης
Δύο μοναδικοί τρικύλινδροι βενζινοκίνητήρες είναι διαθέσιμοι για τα νέα μοντέλα smart: Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας παράγει 71 hp από κυβισμό 999 κ. εκ.. Η άφθονη ροπή του κινητήρα από τις 1000 σαλ. (μέγιστο: 91 Nm στις 2850 σαλ.) επιτρέπει την ιδιαίτερα οικονομική οδήγηση σε υψηλές ταχύτητες, ακόμα και στην αστική κυκλοφορία. Στην κορυφή της γκάμας είναι ο κινητήρας turbo, ισχύος 90 hp. Ο κινητήρας των 898 κ. εκ. έχει μέγιστη ροπή 135 Nm στις 2500 σαλ. Μια ολόκληρη σειρά από άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως το αυτόματο σύστημα start/stop ,  συμβάλλουν στην εξαιρετική οικονομία καυσίμου του κινητήρα και τις επιδόσεις. Σύντομα θα προστεθεί στη γκάμα και ο βασικός βενζινοκινητήρας ισχύος 45 kW/60 hp. Οι εκπομπές CO2 σε μικτό κύκλο μετρήσεων (g/km) είναι κάτω από 97 g/km απαλλάσσοντας και τα δύο smart από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας.
Και οι δύο εκδόσεις μετάδοσης κίνησης -πεντατάχυτο μηχανικό κιβώτιο και εξατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη twinamic (διαθέσιμο το 2015- είναι νέες για τα smart.
Το νέο smart έχει ουσιαστικά διαμορφωθεί με χαρακτηριστικά για χειρισμούς ελαφράς υποστροφής. Τα διαφορετικά μεγέθη ελαστικών εμπρός και πίσω έχουν διατηρηθεί, έτσι ώστε τα στενότερα εμπρός ελαστικά σε συνδυασμό με την εξωτερικά υψηλότερη γωνία στροφής του τροχού να συμβάλλουν στον άνευ προηγουμένου μικρό κύκλο στροφής. Τα συστήματα ABS, ASR και ESP® είναι έτοιμα να παρέμβουν στα κρίσιμα όρια της πρόσφυσης στο οδόστρωμα. Η λειτουργία hill hold καθώς και το σύστημα υποβοήθησης πέδησης είναι ενταγμένα στο σύστημα φρένων. Τα νέα μοντέλα smart διαθέτουν επίσης έναν εξελιγμένο πίσω άξονα De-Dion, ο οποίος έχει τροποποιηθεί για σημαντικά μεγαλύτερη άνεση. Νέα στοιχεία είναι τα αμορτισέρ twin-tube και τα ξεχωριστά ελικοειδή ελατήρια σε σχήμα βαρελιού.
Τιμοκατάλογος
Τιμές με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. Οι τιμές στις παρενθέσεις είναι με απόσυρση.

smart fortwo 71 hp  
Βασική έκδοση  12.175 € (11.450 €) 
passion  13.675 € (12.879 €)  
prime   14.335 € (13.509 €) 
proxy   14.658 € (13.818 €)  
smart fortwo turbo 90 hp
Βασική έκδοση  12.750 € (12.427 €)
passion   14.210 € (13.857 €)
prime   14.850 € (14.485 €) 
proxy   15.200 € (14.828 €)
smart forfour 71 hp 
Βασική έκδοση  12.850 € (12.087 €)
Passion  14.350 € (13.516 €)
prime   15.180 € (14.309 €)
proxy    15.452 € (14.568 €)

Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης