Το χθες ,σήμερα και αύριο της Michelin (Β. μέρος)

« Άλλο πράγμα να το ακούς και άλλο να το βλέπεις». Αυτή η φράση  μας έμεινε στο μυαλό  μετά την επίσκεψη μας στις κεντρικές εγκαταστάσεις της Michelin στο Κλερμόν Φεράν της Κεντρικής Γαλλίας. Στο πρώτο μας άρθρο στο skai.gr σας είχαμε δώσει τα στοιχεία από την επίσκεψη μας στο μουσείο της γαλλικής μάρκας στα πλαίσια της τριήμερης δημοσιογραφικής αποστολής που οργάνωσε το ελληνικό γραφείο της εταιρίας. Σκοπός της αποστολής ήταν να δούμε και να ακούσουμε την ιστορία, τη διαδικασία παραγωγής και τα μελλοντικά σχέδια της εταιρίας για να έχουμε σαφή εικόνα για το τι σημαίνει ελαστικό Michelin. Σήμερα θα σας «μεταφέρουμε» τις εντυπώσεις μας από την επίσκεψη μας στη μονάδα παραγωγής ελαστικών στην έδρα της  Michelin.


Από την ίδρυση της, το 1888, η Michelin δραστηριοποιείται στο Κλερμόν Φεράν την 23η, από πλευράς πληθυσμού ( 140.957 κατοίκους ενώ η αστική περιοχή έχει 467.178 κατοίκους) και σπουδαιότητας πόλη της Γαλλίας. Μια πόλη που βρίσκεται στη πεδιάδα Λιμάγν, στο Μασίφ Σεντράλ, σε υψόμετρο 350 μέτρων στην περιοχή της  Ωβέρνης και είναι διάσημη για την αλυσίδα ηφαιστείων που βρίσκεται κοντά στη πόλη. Το ψηλότερο και πιο γνωστό από αυτά, το Πυΐ ντε Ντομ, βρίσκεται 10 χιλιόμετρα από τη πόλη. Το Κλερμόν-Φεράν είναι διάσημο για τη φιλοξενία του Διεθνούς Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Κλερμόν-Φεράν, και του Φεστιβάλ ντυ Κουρ Μετράζ ντε Κλερμόν-Φεράν.
Η μονάδα παραγωγής πρώτων υλών και κατασκευής ελαστικών της Michelin που χτίστηκε το 1920 και μετά τον βομβαρδισμό του 1944 ξαναχτίστηκε το 1946, βρίσκεται στην περιοχή Cataroux μέσα στον αστικό κύκλο του Κλερμόν Φεράν και καλύπτει έκταση περίπου 500 στρεμμάτων . Απασχολεί 3.000 άτομα και παράγει περισσότερα από 200.000 ελαστικά το χρόνο. Η μονάδα στο Cataroux λειτουργεί και ως ερευνητικό κέντρο αφού παράγει τις πρώτες ύλες για τα νέας γενιάς ελαστικά της εταιρίας ενώ παράλληλα αποτελεί πλατφόρμα  βιομηχανοποίησης για μηχανήματα και νέα προϊόντα. Επίσης έχει ένα ρόλο εφοδιασμού των άλλων εργοστασίων της εταιρίας με προϊόντα προς τελική επεξεργασία. Από το ξεκίνημά της η Michelin είχε ως στρατηγικό όραμα την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που ικανοποιούν τις προσδοκίες των οδηγών. Αυτές οι δραστηριότητες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα, που ξεκινάει από την κατανόηση των βασικών χημικών και φυσικών φαινομένων και φθάνει στη δημιουργία και δοκιμή πρωτοτύπων προκειμένου να διασφαλιστεί η δυνατότητα ευρείας παραγωγής. Το σύστημα τεχνολογίας και έρευνας της Michelin προωθεί τις συνεργασίες σε τεχνικό επίπεδο με κορυφαία ερευνητικά εργαστήρια, εξασφαλίζοντας έτσι πρόσβαση σε σχετική τεχνογνωσία.
Το πρώτο πράγμα που μας είπαν οι υπεύθυνοι παραγωγής στο εργοστάσιο στο Cataroux είναι ότι τα ελαστικά είναι προϊόντα υψηλής τεχνολογίας που αποτελούνται από περισσότερα από 200 διαφορετικά υλικά και παρόλη την απλή του εμφάνιση, ένα ελαστικό είναι στην πραγματικότητα ένας πολύπλοκος συνδυασμός μεγάλου αριθμού υλικών που μπορούν να υλοποιήσουν διάφορες λειτουργίες.
Εντυπωσιακό νούμερο που απλώς μας έκανε εντύπωση μέχρι που ξεκίνησε η ξενάγηση σε όλη την αλυσίδα παραγωγής ενός ελαστικού για να καταλάβουμε ότι αυτό το νούμερο είναι όντως ακριβές. Η πρόκληση είναι η ανάμειξη των διαφόρων υλικών έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι το ελαστικό θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα ως προς την ασφάλεια, την πρόσφυση, τη στιβαρότητα και την διάρκεια ζωής. Η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του, είναι αποτέλεσμα μιας μακράς, πολύπλοκης και δύσκολης διαδικασίας παραγωγής. Στην πραγματικότητα το ελαστικό είναι ένα εξάρτημα που πρέπει να προσαρμόζεται σε μια σειρά από διαφορετικές και εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες οδήγησης.
Η Michelin εφαρμόζει τόσο αυστηρά συστήματα ποιοτικού ελέγχου, που για κάθε ελαστικό που παράγεται διασφαλίζεται ότι θα ανταποκρίνεται ακριβώς σε συγκεκριμένες επιδόσεις.
Αυτά τα συστήματα επίσης διασφαλίζουν ότι κάθε ελαστικό Michelin έχει τα ίδια χαρακτηριστικά και αποδίδει τις ίδιες υψηλές επιδόσεις ανεξάρτητα από το που και πότε έχει παραχθεί. Η διαδικασία για την παραγωγή ενός ελαστικού όπως και για κάθε τύπο ελαστικού που παράγει η Michelin ακολουθεί την εξής πορεία: (η διαδικασία παραγωγής του ελαστικού που μας παρουσίασαν οι υπεύθυνοι της  Michelin ήταν απόλυτα χειρωνακτική για να κατανοήσουμε ακριβώς όλα τα στάδια τοποθέτησης των διαφόρων υλικών που υπάρχουν σε ένα λάστιχο).
Εσωτερική γόμα στεγανοποίησης: τα ελαστικά χωρίς σαμπρέλα (tubeless), έχουν ένα λεπτό εσωτερικό στρώμα γόμας που είναι αεροστεγής έτσι ώστε να διατηρεί την πίεση του ελαστικού.
Σκελετός: ο σκελετός του ελαστικού αποτελείται από ίνες που είναι ενσωματωμένες σε γόμα, υφασμάτινες στην περίπτωση των ελαστικών για επιβατικά οχήματα και μοτοσυκλέτες και από μεταλλικές για φορτηγά και χωματουργικά. Οι άκρες διπλώνονται πάνω στα συρματόσχοινα του τακουνιού. Ο σχεδιασμός  του εξαρτάται από το μέγεθος και τον τύπο του ελαστικού.
Συρματόσχοινο τακουνιού: τα συρματόσχοινα του τακουνιού αποτελούνται από πλεγμένα μεταλλικά κορδόνια που συγκρατούν το ελαστικό στον τροχό
Πλευρό: αυτό είναι το μέρος του ελαστικού μεταξύ του πέλματος και του τακουνιού. Προστατεύει τον σκελετό του ελαστικού από την τριβή ή τα χτυπήματα. Τα πλευρά προσφέρουν εξαιρετική ανθεκτικότητα στις συνεχείς παραμορφώσεις και αντέχουν σε κινδύνους του περιβάλλοντος όπως το όζον και το οξυγόνο στον αέρα.
Χαμηλή ζώνη: αυτό είναι το τμήμα του ελαστικού που το τακούνι του ελαστικού συνδέεται με τη ζάντα. Η πίεση του αέρα μέσα στο ελαστικό ωθεί τα συρματόσχοινα στο χείλος της ζάντας δίνοντας στο λάστιχο ασφαλή στήριξη. Το τακούνι εξασφαλίζει την σφράγιση του αέρα και την μετάδοση της ενέργειας όταν το όχημα επιταχύνει ή φρενάρει.
 Λινά πέλματος (μεταλλικά):  τα λινά πέλματος αποτελούνται από λεπτά αλλά ανθεκτικά μεταλλικά νήματα που ενσωματώνονται σε ένα λεπτό στρώμα γόμας. Συνδυάζουν στιβαρότητα και ελαστικότητα. Ο αριθμός των λινών εξαρτάται από το είδος ελαστικού. Δημιουργούν μία ζώνη ικανή να αντέχει στην παραμόρφωση που προκαλείται από την ταχύτητα και προστατεύουν το σκελετό.
Πέλμα ελαστικού: Το πέλμα είναι το μέρος του ελαστικού  που έρχεται σε επαφή με το έδαφος. Αποτελείται από «γόμα» που είναι ειδικά κατασκευασμένη ώστε να αντέχει στην φθορά και σκαλισμένη ώστε να βελτιώνεται η πρόσφυση σε όλες τις καιρικές συνθήκες: βροχή, χιόνι, πάγος κλπ
Για την κάθε φάση κατασκευής ενός ελαστικού υπάρχει ποιοτικός έλεγχος, καταρχήν οπτικός από το έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό της εταιρίας και στη συνέχεια ηλεκτρονικός  για να διαπιστωθεί η ομοιογένεια των υλικών.
 Η ξενάγηση μας ολοκληρώθηκε με τη φράση: “Η Michelin πουλάει επιδόσεις, όχι απλώς  λάστιχα”. Μια  δήλωση που εκφράζει την καθολική δέσμευση της Michelin για το σχεδιασμό και παραγωγή ελαστικών με επιδόσεις σε διαφορετικούς τομείς ταυτοχρόνως.
Αυτή η δέσμευση αποκτά ιδιαίτερο νόημα αν αναλογιστεί κανείς τον κρίσιμο ρόλο που παίζει το ελαστικό ως το μόνο μέρος του αυτοκινήτου σε επαφή με το δρόμο.
Ένα ελαστικό παίζει 3 βασικούς ρόλους: φέρει το βάρος του οχήματος, μεταφέρει το φρενάρισμα και την  ροπή δυνάμεως  στο δρόμο και κατευθύνει το όχημα. Για αυτό και η βασική αποστολή του ελαστικού συνδέεται με την πρόσφυση και το κράτημα, και η Michelin έχει ως στόχο να επιτυγχάνει τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις.
Σημειώνουμε ότι η Michelin παράγει ελαστικά για: επιβατικά αυτοκίνητα, δίτροχα,  ελαφρά φορτηγά, λεωφορεία, αεροσκάφη, χωματουργικά και αγροτικά οχήματα, εξειδικευμένα προϊόντα όπως ελαστικά για το σύνολο του  μηχανοκίνητου αθλητισμού καθώς και  πρώτες ύλες.

Στο επόμενο άρθρο μας θα σας δώσουμε όλα τα στοιχεία συνολικής παραγωγής της Michelin και τις διαδικασίες που ακολουθεί ως προς την εξέλιξη νέων υλικών και τεχνολογιών στο κέντρο τεχνολογίας και έρευνας στην περιοχή Ladoux περίχωρα του Κλερμόν Φεράν.
Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης