Cruise control : «Έξυπνο» σύστημα οικονομικής και ασφαλούς οδήγησης

Για πολλούς, θεωρείται ένα  ακόμη σύστημα ενεργητικής ή παθητικής ασφάλειας - αναλόγως πως βλέπει κανείς  τη χρήση του -που η εφαρμογή του περισσότερο προβληματίζει παρά βοηθά. 
Για τους  φανατικούς  χρήστες του όμως είναι ένα σύστημα που προσφέρει :
1. Οικονομική και ασφαλή  μετακίνηση
2.  Ξεκούραστη και απολαυστική οδηγική εμπειρία

Ο λόγος γίνεται για το cruise control που για τους πολλούς έχει καταχωρηθεί ως  τον «αυτόματο πιλότο», ως προς  την σταθερή ταχύτητα του αυτοκινήτου, ενώ  στην σύγχρονη ορολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι το σύστημα το οποίο κινεί το αυτοκίνητο με την προκαθορισμένη από τον οδηγό ταχύτητα, ενώ όταν κάποιο προπορευόμενο όχημα βρίσκεται πολύ κοντά, διαμορφώνει αυτόματα την ταχύτητα, προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση.
Η λειτουργία του προσφέρει σημαντική μείωση στην  κατανάλωση  αφού φροντίζει να ψεκάζει  στον κινητήρα την αναγκαία  ποσότητα  καύσιμου και να αυξομειώνει τις στροφές του κινητήρα υπολογίζοντας  τις κάθε μορφής διαφορές ταχύτητας . Με αυτό τον τρόπο  επαναφέρει ορθολογικά το αυτοκίνητο στην αρχική του ταχύτητα,  μετά από κάθε επιτάχυνση ή επιβράδυνση του οδηγού (που θα έχει προκύψει από την ανάγκη προσπεράσματος ή απότομου φρεναρίσματος).
Πρόκειται για ένα σύστημα που μπορεί και σταθεροποιεί την ταχύτητα του αυτοκινήτου στα χιλιόμετρα που ορίζει ο οδηγός,  χωρίς ο τελευταίος να χρειάζεται να πατάει το γκάζι.  Έτσι η ταχύτητα παραμένει η ίδια, ενώ εκείνο που αλλάζει είναι οι στροφές λειτουργίας του κινητήρα, ανάλογα με την κλίση του εδάφους, ή τη σχέση που έχει επιλεγεί στο κιβώτιο. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο με αυτόματο κιβώτιο τότε μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα και η σχέση. Στην πράξη αυτό που συμβαίνει είναι το αυτόματο ρεγουλάρισμα της πεταλούδας του γκαζιού προκειμένου να προσομοιάζεται η λειτουργία του πεντάλ. Το ποσοστό της μείωσης της κατανάλωσης είναι μεταξύ  2 και 5%, που σημαίνει ότι για απόσταση 550 χιλιομέτρων ( Αθήνα - Θεσσαλονίκη) και με μια μέση κατανάλωση 7 λίτρων ανά 100 χλμ. , το όφελος  αγγίζει το ένα  λίτρο.  Σε αυτό συνυπολογίστε την ξεκούραστη οδήγηση αφού το δεξί σας πόδι δεν «βαραίνει» επί αρκετές ώρες πάνω στο πεντάλ του γκαζιού αλλά και την ευχαρίστηση να «παίζετε» με το σύστημα από τα χειριστήρια στο τιμόνι, αυξομειώνοντας μόνο με τον αντίχειρα την ταχύτητα που κάθε φορά εσείς θέλετε για να κινείται το αυτοκίνητο σας – εσείς  αξιολογείται τις συνθήκες της κυκλοφορίας και βάζετε τις παραμέτρους.
Ένα ακόμη βασικό πλεονέκτημα είναι ότι το σύστημα ελέγχει  και διατηρεί  ασφαλή απόσταση μεταξύ του οχήματος στο οποίο βρίσκεται το σύστημα και του προπορευόμενου αυτοκινήτου αποτρέποντας στην ουσία τη σύγκρουση λόγω διαφοράς στην ταχύτητα . Η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα μπορεί να ρυθμιστεί από τα χειριστήρια που βρίσκεται στο τιμόνι οδήγησης.
Τα μοντέρνα συστήματα του είδους (ενεργό cruise control) , με τη βοήθεια κάμερας που είναι τοποθετημένη συνήθως στο επάνω μέρος του παρμπρίζ , μπορούν να κρατήσουν σταθερή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, διατηρώντας σταθερή και την ταχύτητα του οχήματος. Το σύστημα χρησιμοποιεί ένα μικροϋπολογιστή με λογισμικό, που επεξεργάζεται δεδομένα προερχόμενα από αισθητήρες, που βρίσκονται στον εμπρόσθιο προφυλακτήρα ( στην περίπτωση αυτή αφορά μοντέλα της Opel) . Όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει σε άλλο, τότε το σύστημα αναλαμβάνει να ξεκινήσει μόνο του τη διαδικασία πέδησης του κινητήρα, εφ' όσον ο οδηγός δεν πατάει το γκάζι. Αν το πόδι του οδηγού πιέζει το γκάζι, τότε το σύστημα ενεργοποιεί έναν ειδικό μηχανισμό, ο οποίος πρακτικά "σπρώχνει" το πετάλι του γκαζιού προς τα πάνω. Αν το προπορευόμενο όχημα φρενάρει, τότε το σύστημα αναλαμβάνει να ειδοποιήσει τον οδηγό με μήνυμα στην οθόνη, όπου προβάλλονται τα δεδομένα του υπολογιστή ταξιδίου, αλλά και με ηχητικό μήνυμα. Έπειτα, ενεργοποιεί το μηχανισμό που σπρώχνει το πετάλι του γκαζιού προς τα επάνω, όπως αναφέραμε και πριν.  Πρακτικά, λοιπόν, ο οδηγός δε χρειάζεται κάθε φορά να χρησιμοποιήσει το φρένο, για να ρυθμίσει την ταχύτητα ανάλογα με αυτή του μπροστινού οχήματος.  Το "έξυπνο" cruise control λειτουργεί σε συνεργασία με το σύστημα πλοήγησης (αφορά μοντέλα της  Nissan). Έτσι, αν το σύστημα "διαβάσει" ότι το αυτοκίνητο θα κινηθεί σε στροφή, το cruise control αναλαμβάνει να μειώσει αντίστοιχα την ταχύτητα του οχήματος, ενώ την αυξάνει όταν τελειώσει η στροφή.
Σε συνθήκες αργής κυκλοφορίας των οχημάτων ή κυκλοφοριακής συμφόρησης, ρυθμίζει την πέδηση, την επιτάχυνση και την κίνηση του αυτοκινήτου με χαμηλή ταχύτητα.

Πηγή: Γιάννης Κουτελιέρης